Verzekering tegen rechtszaken auteursrechten

denonkel
Topic Starter

Verzekering tegen rechtszaken auteursrechten

#1 , 30 jul 2014 08:59

Ik ben fotograaf en heb geregeld last van niet-aangevraagde en dus niet-betaalde publicaties op websites, kranten, enz. Soms omdat de klant zijn foto's al kreeg maar niet betaalde, soms omdat de foto ergens op het internet circuleert enz. Ik kan nu eigenlijk nooit naar de rechtbank stappen of zelfs een advocaat nemen omdat dat zeer veel kost in verhouding tot facturen van Max 1000 euro. Bestaat er een verzekering rechtsbijstand die auteursrechten toch covert. Bij de verzekeringen rechtsbijstand die ik al bekeken heb worden auteursrechten altijd consequent uitgesloten, terwijl dat toch juist een groeiende business is?

Sent from my iPad using Tapatalk

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jul 2014 10:36

Al geen foto's meer afleveren zonder betalen.
Publicatie in een krant ... heb het ooit meegemaakt dat iemand die ik kende in een reclameblad stond. Betrokkene had een openbare functie.
Gezien de teneur van het artikel niet lovend en had hij er trouwens totaal niets mee te maken had werd eerst in kortgeding en daarna voor de rechtbank een schadevergoeding gevraagd
Heeft de uitgever in eerste aanleg en daarna in beroep veel geld gekost. Was in Bfr een bedrag van 6 cijfers.
Toppunt was dat uitgever enkele weken na het arrest de foto weer heeft gebruikt, terwijl deze moest vernietigd worden. Heeft toen direct terug een substantiële som gestort.

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”