Hoe zit dit met ontvangstrechten van televisie programma's?

skabalie
Topic Starter

Hoe zit dit met ontvangstrechten van televisie programma's?

#1 , 20 jun 2014 22:06

Hi,
wie tv wil zien,neemt meestal een abonnement bij één of andere aanbieder (tenzij je tevreden bent met het FTA DVB-T aanbod).
Maar daar zijn verschillende gebruiken van toepassing,waarover ik enkel vraagjes heb.
Als je via de kabel een digitaal abonnement neemt,mag je van hen,op max 4 tv toestellen het signaal ontvangen,dus het ontvangen van zenders.Het is zelfs zo,als de technische installatie voldoet aan hun voorwaarden,dat je de extra pakketten,ontvangt op elke ontvanger.
Deze werkwijze is ook zo,als je via de koperparen tv wilt zien,al ben je hier afhankelijk van de infrastructuur van het betreffende koper en glasvezelnetwerk.

Als ik tv ontvangst doe,via satelliet,zoals mijn ouders doen,dan mag dat volgens hen maar op één ontvangsteenheid,dus één ontvanger en tv.Als ik boven wil kijken,mag ik dit niet doen,en is dit duidelijk,als ik een stukje plak van hun voorwaarden:

22.2 Het is de Klant niet toegestaan om verveelvoudigingen en/of signalen - ongeacht de gebruikte techniek - van televi- sieprogramma’s die uit hoofde van een Abonnement worden ontvangen, op welke wijze deze ook gemaakt zijn, op enigerlei wijze te bewerken (ook in de privésfeer binnenshuis), exploite- ren

Daarom bieden zij extra smartcards aan,tegen verminderd tarief,doch met minder zenders.

Maar nu vroeg ik mij af,of iemand hier weet,hoe het zit met auteursrechten en andere rechten tot het ontvangen van tv beelden.Wordt er betaald per tv toestel,of wordt er betaald per adres?
Of is de manier van ontvangen bepaald hoe de rechten worden geïnd?
Want het lijkt me absurd,als men ontvangstrechten betaald per adres,en men neemt de keuze van satelliet,dat men voor dezelfde rechten nog eens moet bijbetalen per tv toestel op hetzelfde adres.
Weet hier iemand een zinnig antwoord op?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 20 jun 2014 22:37

Wat bedoel je met ontvangstrechten? Met de kabel kan je een 3tal televisies van een signaal voorzien. DVB-t signaal zit in elke moderne PC of flatscreen. Je kan dus verschillende soorten signalen ontvangen thuis zonder daar iets fout mee te doen.
Auteursrechten hebben niets te maken met ontvangst,maar enkel met het uitzenden of dupliceren. Dwz dat als je een programma van een zender zou registreren en weergeven op een publieke plek, dan doe je afbreuk aan de auteursrechten van de bezitter er van.

skabalie
Topic Starter

#3 , 21 jun 2014 01:07

Als je bij een aanbieder zit,betaal je auteursrechten buiten de distributie kost.Kijk je jaarrekening eens na,waar je dit vindt.Ik meen dat dit ergens rond de 44€ is.
Maar bij kabel en ip tv,volstaat het deze te betalen,om naargelang de technische installatie het toelaat,3 à 4 tv toestellen te gebruiken.
Als men echter via satelliet gaat,mag men volgens hun voorwaarden maar 1 tv gebruikt worden,en bij meerdere moet je bijbetalen.
Nu zou ik eigenlijk willen weten,of dit wel kan.
Daarom de vraag of men auteursrechten betaald per adres of per tv toestel?
Op de site van de kabel,wordt dit dan berekend aan het aantal abonnee's.
een voorbeeld van prijzen zie je op:Afbeelding.
Want ik kan het niet vinden,als dit per adres is,en wij betalen de auteursrechten,dat ik dit omdat we kijken via satelliet dit nog eens zouden moeten betalen. :oops:

Reclame

eylis

#4 , 22 jun 2014 11:45

en hoe gaat een satelietontvangstabo-aanbieder controleren of je meerdere itv-toestellen hebt? Vroeger bij het kijk-en luisterbelasting kon de overheid inderdaad controleren of je een tvtoestel had: dat is een overheidsdienst. Maar anderen kunnen dat zomaar niet controleren toch?

skabalie
Topic Starter

#5 , 22 jun 2014 21:10

Het gaat hier niet om controleren van tv toestellen,echter enkel,waarom bij kabel en iptv abonnementen betaald wordt per adres,en dat het bij een sat aanbieder per tv gaat.
Bij een kabel en iptv aansluiting,is het vanzelfsprekend,dat het signaal binnen het adres blijft.
Bij kabel wordt gecontroleerd of je digi ontvanger wel degelijk in je woning staat waar je geabonneerd bent (dmv retourkanaal).
In frankrijk,is er ook al een sat aanbieder,waar je de ontvanger continu aan het net moet hangen om te controleren of je decoder "thuis" staat,en ook de kaart is aan de ontvanger gekoppeld.
Maar het is niet de bedoeling hoe het een en ander technisch in elkaar zit,maar enkel:
waarom is het auteursrecht bij kabel en iptv per adres
en
waarom is dat bij sat aanbieder per ontvangsteenheid (decoder)?

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 22 jun 2014 21:59

Het gaat hier niet om controleren van tv toestellen,echter enkel,waarom bij kabel en iptv abonnementen betaald wordt per adres,en dat het bij een sat aanbieder per tv gaat.
Bij een kabel en iptv aansluiting,is het vanzelfsprekend,dat het signaal binnen het adres blijft.
Bij kabel wordt gecontroleerd of je digi ontvanger wel degelijk in je woning staat waar je geabonneerd bent (dmv retourkanaal).
In frankrijk,is er ook al een sat aanbieder,waar je de ontvanger continu aan het net moet hangen om te controleren of je decoder "thuis" staat,en ook de kaart is aan de ontvanger gekoppeld.
Maar het is niet de bedoeling hoe het een en ander technisch in elkaar zit,maar enkel:
waarom is het auteursrecht bij kabel en iptv per adres
en
waarom is dat bij sat aanbieder per ontvangsteenheid (decoder)?
Auteursrechten hebben hier niets mee te maken. Het gaat louter over het incasseren van extra abonnementsgelden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Sirkii

#7 , 02 jul 2014 19:03

Dit klopt niet. Verdelers van tv signalen (telenet, belgacom, voo, ...) moeten wel degelijk met de zenders onderhandelen. Sommige zenders moeten bij wet doorgegeven worden (bv vrt, vtm, ..) Andere zenders negotiëren bv een vaste (effectief te betalen) vergoeding of een vergoeding per abonnee. Wat telenet bekomt kan voor eenzelfde zender anders zijn dan wat belgacom of TV Vlaanderen bekomt. Vandaar ook dat er bij digitale tv betalende optionele zenderpakketten zijn. Kortom; een complexe wereld vol discussie tussen de content providers (die geld willen voor hun content doch afhangen van de content distributors) en de content distributors (die geld willen krijgen van de content providers)

De tijd van enkel de analoge kabeldistributie met een (kwasi volledig door de overheid gereguleerd aanbod) ligt al jaren achter ons.

t Verhaal van VOD (video on demand) is nog veel complexer. Net zoals diensten zoals "net gemist" of "tv replay".

De komst van OTT spelers zoals Netflix (die tv en vod via internet aanbieden) is een bijkomende complexiteit (want internet connectiviteit kost geld (vandaar volumebeperkingen en "fair use" policies zoals de telenetmeter, ...))

t Is natuurlijk correct dat de content distributors ook proberen om zo veel mogelijk winst te maken...

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”