LAstenboek studiebureau - plagiaat?

professionalgamer
Topic Starter

LAstenboek studiebureau - plagiaat?

#1 , 02 jun 2014 07:59

Ik werk sinds kort voor een studiebureau. Wij schrijven dagenlijks lastenboeken.
Wij schrijven deze lastenboeken in opdracht van de overheid.

Van wie wordt de "eigendom" van deze tekst?
Van het bedrijf waarvoor ik werk of van de opdrachtgever?

Mogen wij teksten overnemen van een ander studiebureau als de opdrachtgever dezelfde is? Deze teksten worden gepubliceerd en de meest interessante zou ik graag (gedeeltelijk) overnemen.
Mag dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jun 2014 14:59

Lastenboeken worden meestal samengesteld door knip en plakwerk.
Het zou anders onbegonnen werk zijn, om voor de 10.000 den lastenboeken die er jaarlijks mogelijks opgemaakt worden, telkens een andere tekst te vinden.
De afmetingen van een baksteen bvb en de samenstelling ervan, verschilt nu eenmaal niet zo veel van elkaar...

giserke

#3 , 02 jun 2014 15:03

Zolang een tekst niet auteursrechtelijk is geregistreerd kan die tekst vrij worden overgenomen.
Maar stel je koopt een commercieel boek met voorbeeldbestekken, en je wil daaruit teksten gebruiken zal je wel moeten nagaan of op de teksten geen rechten zitten.

Reclame

Redrum

#4 , 03 jun 2014 09:09

Zolang een tekst niet auteursrechtelijk is geregistreerd kan die tekst vrij worden overgenomen.
Dat is flagrant onjuist. Auteursrechtelijke bescherming is niet afhankelijk van registratie maar is automatisch.

Om van deze bescherming te genieten moet een werk wel een originele, creatieve aard hebben; dat zal zoals Mava105 al aangeeft bij een aantal technische teksten zeker niet het geval zijn.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”