gebruik playlists muziek tijdens livestreamen van games

professionalgamer
Topic Starter

gebruik playlists muziek tijdens livestreamen van games

#1 , 04 jan 2013 17:18

Beste forumgebruikers,
Vooraf wens ik jullie de beste wensen voor het nieuwe jaar.

Ik ben een semi-professionele gamer. Ik ben momenteel mijn games aan het live-streamen. Dit wil zeggen dat ik (een deel van ) mijn computerscherm deel met mijn kijkers. Zij kunnen dan zien hoe ik speel. Om de kwaliteit van mijn livestreams te verbeteren wil ik graag muziek laten afspelen (playlists van verschillende websites), terwijl ik ondertussen commentaar geef tijdens het gamen.

In het buitenland wordt dit al meer toegepast. In België is SABAM nogal streng bezig met het controleren van auteursrechten. Kom ik juridisch in de problemen in België als ik gebruik maak van websites met muziek?

Maakt het uit of ik iets verdien, net uit m’n onkosten geraak of het puur uit hobby doe?

Dank u bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirius_Legal
Contacteer: Website

#2 , 07 jan 2013 09:50

Beste,

Als je muziek wil gebruiken die auteursrechtelijk beschermd is, zal je inderdaad altijd Sabam moeten contacteren. De vraag of je al dan niet winst maakt heeft daarbij weinig belang (behalve dat de tarieven vaak in functie van winst/omzet/inkomprijs etc zijn en voor jou dus lager zouden kunnen zijn). Ik ken het precieze tarief niet voor achtergrondmuziek bij streaming van games, maar Sabam kan je zeker verder helpen.

Overigens is Sabam in België niet strenger dan andere gelijkaardige vennootschappen in Europa of de VS. het systeem werkt overal min of meer op dezelfde manier, alleen verschillen de tarieven nog wel eens.

Veel succes,

Sirius Legal
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”