#9 , 28 jun 2020 19:53
Beste Weo, erg bedankt voor je antwoord!
Mag ik nog wat verdere vragen stellen? Ik zal eerst de situatie nog wat meer verduidelijken:
- Twee van mijn werken zijn door de school online geplaatst:
1. Een zeefdruk; officieel ingediend als "afgewerkt" bij mijn bachelorproef; de foto is door de school gemaakt; de foto is scheef, een deel van de tekst valt daardoor weg (m.a.w. tekst op poster is maar half leesbaar).
2. Drie zeefdrukken als drieluik; ingediend als opdracht, maar nooit bedoeld als afgewerkt product (binnen dat vak werd ook de nadruk gelegd op het proces, niet het resultaat); foto's door de school gemaakt; slechts twee van de drie beelden gepubliceerd, één ervan ondersteboven (toegegeven het is abstract werk, dus de vergissing is begrijpelijk); foto's voegen nogal nadrukkelijk bewegingsonscherpte toe (ik vermoed een bewuste interpretatie van mijn werk door de fotograaf).
Ik vermoed dat 1. geen schending is van het integriteitrecht, omdat het toch vooral een slordigheid is eerder dan een interpretatie. Op zich heb ik niet heel veel moeite met deze publicatie, al vind ik de slordigheid wel weinig respectvol. Dit werk heb ik zelf al eens openbaar gemaakt, met mijn eigen foto dan wel.
In mijn ogen zou 2. wel onder het Integriteitsrecht moeten vallen, omdat ik dit werk nooit bedoeld heb zoals het nu gepubliceerd wordt; het is m.i. een dubbele verbastering: het is een interpretatie van een werk dan nog wel dat ik als tussentijds product beschouwde, slechts ingediend om een deadline te halen. Ik heb dat dus zelf nog nooit openbaar gemaakt.
- Mijn eerste kordate mail naar de school dateert van bijna een jaar geleden. In het begin werden mijn mails genegeerd, nu wijzen zij mij op het Onderwijsreglement en zeggen dat ze het werk offline zullen halen wanneer hen dat uitkomt (wat ik ondertussen drie maanden later alleen maar kan interpreteren als: nooit).
Mijn vragen:
1) Wat denk je van mijn zaak op basis van bovengenoemde?
2) Afgezien van de kwestie of de school nu het recht heeft of niet om mijn werk te publiceren op de manier waarop ze dat gedaan heeft, behoud ik niet in ieder geval het recht om anoniem te blijven, d.i. ook al zou de school het recht hebben om mijn werk online te plaatsen, kan ik er dan toch niet op staan dat mijn naam verwijderd wordt?
3) Uit je antwoord leid ik af dat het Adaptatierecht en Integriteitsrecht verschillend zijn? Kun je dat verduidelijken?
4) Los van copyright, vind ik het nogal een schokkende gedachte dat mijn naam, louter en alleen omdat ik jaren geleden een opleiding heb gevolgd, nu voor eeuwig daarmee verbonden online staat. Valt hierover nog iets te zeggen, bv. op basis van privacywetgeving?
Bedankt
en groet
JMM