Beste forumleden,
Mijn vraag is de volgende:
Mag men een forum (gelijkaardig aan dit) waarvan het doel is .torrent-bestandjes in de hoogste kwaliteit van zowel de laatste films, muziek, games, software, etc. te delen, maar zelf niet te hosten, uitbaten in België of Nederland.
Kort samengevat is het een forum die de eigenlijke .torrent-bestanden aanbied die geüpload worden door forum moderators en geselecteerde "uploaders".
Op de server zal er géén effectieve inhoud worden gehost, enkel de .torrent-bestanden die naar gecopyrighte inhoud verwijzen.
Het is niet linken aangezien er geen links zullen worden geplaatst maar juist de bestandjes die men kan openen in een torrentdownloader.
Het is ook niet hosten omdat er geen illegale inhoud zal worden gehost.
Verder zullen de .torrent-bestandjes van een andere bron komen en enkel een verzameling bieden van wat nu al op het internet terug te vinden is (van bv. The Pirate Bay, Kickasstorrents, etc.).
(Het is niet dat het team zelf inhoud aanmaakt om deze dan via een .torrent-bestand aan te bieden)
Als administrator van het forum host ik zelf niets maar ben ik wel verantwoordelijk voor het online houden van de website.
Er draaien geen advertenties op het forum en donaties worden niet gevraagd wat ervoor zorgt dat het forum geen winst genereert (= geen profijt voor het delen van inhoud)
Ik zie talloze websites zoals hierboven al enkele vermeld die hetzelfde doen en toch geen repercussies ondervinden van de juridische kant.
Natuurlijk weet ik dat The Pirate Bay een tijd geleden in het nieuws kwam en de eigenaars werden gearresteerd maar in de tussentijd zijn ze nooit onbereikbaar geworden. Hoe komt dit?
Zijn er juridische cases geweest in het verleden die direct gerelateerd zijn tot hetgeen ik vraag in de afgelopen jaren in Nederland of België en zo ja, welke?
Welk verdict zal een rechter uitspreken indien bv. Stichting Brein of Sabam overgaat tot een proces i.v.m. het puur linken naar reeds bestaande inhoud waarop een copyright rust.
Ik heb nergens een zwart op wit antwoord gevonden en zou graag hier wat klaarheid over hebben.
Alvast bedankt & met vriendelijke groet,
Cydex