Het indirect linken naar copyrighted materiaal

Cydex
Topic Starter

Het indirect linken naar copyrighted materiaal

#1 , 07 dec 2014 22:52

Beste forumleden,

Mijn vraag is de volgende:
Mag men een forum (gelijkaardig aan dit) waarvan het doel is .torrent-bestandjes in de hoogste kwaliteit van zowel de laatste films, muziek, games, software, etc. te delen, maar zelf niet te hosten, uitbaten in België of Nederland.
Kort samengevat is het een forum die de eigenlijke .torrent-bestanden aanbied die geüpload worden door forum moderators en geselecteerde "uploaders".
Op de server zal er géén effectieve inhoud worden gehost, enkel de .torrent-bestanden die naar gecopyrighte inhoud verwijzen.
Het is niet linken aangezien er geen links zullen worden geplaatst maar juist de bestandjes die men kan openen in een torrentdownloader.
Het is ook niet hosten omdat er geen illegale inhoud zal worden gehost.
Verder zullen de .torrent-bestandjes van een andere bron komen en enkel een verzameling bieden van wat nu al op het internet terug te vinden is (van bv. The Pirate Bay, Kickasstorrents, etc.).
(Het is niet dat het team zelf inhoud aanmaakt om deze dan via een .torrent-bestand aan te bieden)

Als administrator van het forum host ik zelf niets maar ben ik wel verantwoordelijk voor het online houden van de website.
Er draaien geen advertenties op het forum en donaties worden niet gevraagd wat ervoor zorgt dat het forum geen winst genereert (= geen profijt voor het delen van inhoud)
Ik zie talloze websites zoals hierboven al enkele vermeld die hetzelfde doen en toch geen repercussies ondervinden van de juridische kant.
Natuurlijk weet ik dat The Pirate Bay een tijd geleden in het nieuws kwam en de eigenaars werden gearresteerd maar in de tussentijd zijn ze nooit onbereikbaar geworden. Hoe komt dit?

Zijn er juridische cases geweest in het verleden die direct gerelateerd zijn tot hetgeen ik vraag in de afgelopen jaren in Nederland of België en zo ja, welke?
Welk verdict zal een rechter uitspreken indien bv. Stichting Brein of Sabam overgaat tot een proces i.v.m. het puur linken naar reeds bestaande inhoud waarop een copyright rust.

Ik heb nergens een zwart op wit antwoord gevonden en zou graag hier wat klaarheid over hebben.

Alvast bedankt & met vriendelijke groet,

Cydex

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 07 dec 2014 23:25

Pirate Bay is niet meer (rechtstreeks) te bereiken in België, en deze doen ongeveer hetzelfde als wat u wil doen (net als al die andere torrent sites, waarvan er ook al een deel geblokkeerd is), dus ik denk dat wat u wil niet toegestaan zal zijn.

FreelancerIT

#3 , 08 dec 2014 01:56

Technisch gesproken:

Zolang de machines waarop een site draait niet fysiek afgezet worden, en/of ze op IP niet worden geblokkeerd blijft een site in principe bereikbaar. Een machine afzetten die in het buitenland staat is niet echt iets waar het Belgisch gerecht voor bevoegd is, met een blokkering op IP riskeert je meer dan enkel de overtredende websites te blokkeren. Een IP-adres wijst in principe naar 1 machine, maar niets zegt dat er op die machine geen meerdere sites draaien. Blokkeer je de IP, dan sluit je ook de toegang tot de andere websites op die machine af. Om die redenen wordt er meestal geblokkeerd op adresniveau.

In België is er inderdaad een blokkering gebeurd op het adresniveau voor bijvoorbeeld piratebay. Wat dit juist betekent is vrij eenvoudig uit te leggen. Wanneer je in je browser een bepaalde URL intypt, dan conacteert je browser een adres server op je netwerk, die je browser dan het IP-adres van je URL bezorgt. Je browser contacteert dan de machine die op dat IP-adres gaat. Al die DNS servers staat in principe met elkaar in verbinding, waardoor het mogelijk is om bepaalde adressen te blokkeren door op het netwerk op de grote DNS servers (bijv. die van een provider) te blokkeren.

Alleen...

1. ,Niets verplicht je als gebruiker een lokale adresserver te gebruiken. Eens je een adresserver die buiten België ligt gebruikt geldt die blokkage niet meer en kan je gewoon verder gaan als vanouds.
2. De site blijft op zich nog steeds bereikbaar op IP-niveau, ook hebben de meeste grotere sites verschillende synoniemen. Synoniemen die naar gelieve kunnen aangepast worden, wat het volledig afsluiten van een site bemoeilijkt.

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”