Referenties en kindergrime

StijnKonijn
Topic Starter

Referenties en kindergrime

#1 , 13 jan 2013 17:40

Hallo iedereen
Ik weet niet of mijn vragen helemaal onder deze categorie vallen, maar ik hoop op een reactie.

1. Mag ik de mensen/bedrijven waarvoor ik heb gewerkt (als kindergrimeur) zomaar als referentie gebruiken op mijn website
en folders? Of moet ik daarvoor uitdrukkelijk toestemming krijgen van het bedrijf in kwestie?
Indien ik de referenties mag gebruiken, houdt dit dan in dat ik hun logo op mijn site mag plaatsen of mag ik hen enkel
bij naam vernoemen? Ook is het zo dat ik vaak via een tussenpersoon (artiestenburo) werk en dus niet rechtstreeks
contact heb met de klant. Mag ik ze dan als referentie gebruiken?

2. Ik vroeg mij af of wij als grimeurs eigenlijk bekende figuren van Studio100 of Disney e.a. mogen gebruiken in onze
ontwerpen? Het gebeurt overal en iedereen doet het, maar ik stond er laatst bij stil of dit eigenlijk geen wet schendt?
Ik bedoel dan ook specifiek een Mega Mindy, Spiderman, Nemo, ... Niet 'een leeuw' zoals in de Lion King.
Of mag er bv duidelijke gelijkenis zijn zolang de figuren niet bij naam genoemd worden?

Vriendelijk bedankt!
Groet
S

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jan 2013 20:22

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 012003_085" onclick="window.open(this.href);return false;

Sirius_Legal
Contacteer: Website

#3 , 14 jan 2013 11:19

Beste,

Voor vraag 2: Alle figuren en namen die je vermeld zijn auteursrechtelijk beschermd en vaak ook als merk gedeponeerd; In principe mag je ze dus niet zomaar "gebruiken" zonder toestemming.

Voor vraag 1: Het ongevraagd vernoemen van je klanten als reclame zorgt geregeld voor wrevel tussen bedrijven. Om discussies hierover te vermijden kan je hier best duidelijke afspraken over maken (bijvoorbeeld in je algemene voorwaarden) en als je die afspraken niet vooraf gemaakt hebt, neem je best eerst even contact op met het bedrijf in kwestie. De vraag of het mag is immers niet zwart/wit en hangt af van een aantal omstandigheden, van de context waarin je de naam vermeld, de manier waarop je dat doet, de manier waarop dat afstraalt op het bedrijf in kwestie, ...

Voorzichtigheid is dus geboden.

Mvg,

Sirius Legal
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Reclame

StijnKonijn
Topic Starter

#4 , 03 mar 2013 17:24

Om nog even terug te komen op dit onderwerp... Er zijn ook mensen met tattoo's van bekende merken/disneyfiguren en dergelijke... Uiteraard heeft diegene met de tattoo waarschijnlijk geen commercieel doel voor ogen. Maar de tatoeëerder ontvangt wel inkomsten met het ontwerp. En zo ook bij bakkers die taarten maken met bekende tekenfiguren en Studio100-figuren...
Zolang de bedrijven in kwestie geen waarschuwing geven of bevel tot staken, mag je het in principe doen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 mar 2013 18:18

Neen, je mag het niet.
U doet iets wat niet mag ...als zij erachter komen dat u het gebruikt gaan zij van de onderstelling uit dat u de figuren al misbruikt vanaf uw start van uw activiteiten.
Zij zullen vb mits controle van uw website, foto's, uw eigen reportages, zelf offertes vragen enz enz bewijzen verzamelen.
U zou wel eens tegen een (tien)duizenden € boete kunnen lopen in de vorm van schadevergoeding en dwangsommen.
Dit los van een strafrechtelijke vervolging wegens inbreuken op tal van wetgevingen.

Uw redenering is dezelfde als die van een dief...zolang hij niet betrapt wordt mag ik toch stelen?
U zal met de licentiehouders in uw land (België) tot een akkoord moeten komen.

StijnKonijn
Topic Starter

#6 , 03 mar 2013 18:37

Moeten ze dan niet eerst een waarschuwing sturen? Moet ik dan alle collega's aangeven?
Zoals ik zei: bakkers, tattooeerders, ... ze maken zich hier allemaal schuldig aan...

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”