auteursrecht op berichten op fora

Maartenn100
Topic Starter

auteursrecht op berichten op fora

#1 , 25 jun 2010 11:33

Beste,

Ik wilde vragen of een tekst die je zelf schrijft op een forum beschermd is door het auteursrecht. Anderen zouden dan wel mogen gebruik maken van het citaatrecht. Of wordt de auteur het forum zelf, en heeft het forum de intellectuele rechten omdat je het daar hebt op gepubliceerd?

Alvast bedankt.

Mvg
Maarten
In paribus causis paria iura

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Maartenn100
Topic Starter

#2 , 17 jul 2010 00:19

Hallo, weet iemand hoe dit zit?
Alvast bedankt. :)

bartvdv

#3 , 17 jul 2010 10:28

Alles wat je creëert en origineel is - een foto, een tekst, een tekening, ... - is en blijft van jou, zelfs als publiceer je het op een 'openbaar' forum. Niemand mag er gebruik van maken, tenzij uitzonderingen bepaald in de wet zoals bv. citaatrecht.

Facebook en anderen zouden het graag wel anders willen zien.

Hier staat de hele uitleg: http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Maartenn100
Topic Starter

#4 , 17 jul 2010 21:56

Ok, bedankt!!

westhoek

#6 , 30 jun 2011 12:45

Hier staat al een groot stuk van mijn eerdere vraag. Ik had beter eerst eens het forum gelezen.

In de link van Bart staat : Om bescherming te genieten onder het auteursrecht, is het dus niet nodig dat:
het werk gemaakt werd binnen het kader van een beroepsactiviteit

Bovendien, als een forumschrijver schrijft onder een nicknaam zoals 'westhoek', en niet schrijft binnen een 'beroepsactiviteit', mag je het dus klakkeloos overnemen ?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 jun 2011 13:01

Facebook is een AMERIKAANS bedrijf en daar gelden andere regels.
vb de EVRM wordt daar NIET gerespecteerd.

Redrum

#8 , 01 jul 2011 12:27

Bovendien, als een forumschrijver schrijft onder een nicknaam zoals 'westhoek', en niet schrijft binnen een 'beroepsactiviteit', mag je het dus klakkeloos overnemen ?
Neen dus, vanwege welke uitzonderingsregel zou dat immers mogen?

westhoek

#9 , 01 jul 2011 13:27

Link van Bart, ik had het erbij geschreven.

Schrijf dan waarom niet, ipv gewoon 'neen' te schrijven en de vraag terug te gooien.

jojan

#10 , 01 jul 2011 14:02

Als je een account op Facebook aanmaakt, ga je akkoord dat alles wat jij publiceert op Facebook eigendom wordt van Facebook. (dat staat in de kleine lettertjes).

Redrum

#11 , 01 jul 2011 14:15

Schrijf dan waarom niet, ipv gewoon 'neen' te schrijven en de vraag terug te gooien.
Bartvdv zei het eigenlijk al.

Maar nog eens zoals het zwart op wit staat:

"Om voor de bescherming door auteursrechten in aanmerking te komen, moet aan twee voorwaarden zijn voldaan:
De creatie moet zodanig gematerialiseerd zijn dat zij aan derden meegedeeld kan worden. Een idee, een concept, een werkwijze of wetenschappelijke theorie kan op zich dus niet beschermd worden door het auteursrecht.
Het moet gaan om een originele creatie, dus een intellectuele creatie die eigen is aan de maker.
In tegenstelling tot industriële rechten ontstaan auteursrechten automatisch door de creatie zelf van een origineel werk. Het is het dus niet nodig om administratieve formaliteiten te vervullen om het auteursrecht te verkrijgen."

Een werk moet concreet zijn, en het moet origineel zijn. Dat zijn de enige voorwaarden, er zijn er geen andere. Niks over nicknames, niks over beroepsmatig.
Ik kan moeilijk op een andere manier aantonen dat er geen uitzonderingen zijn, want ik kan niet tonen wat niet bestaat. :D

Redrum

#12 , 01 jul 2011 14:25

Als je een account op Facebook aanmaakt, ga je akkoord dat alles wat jij publiceert op Facebook eigendom wordt van Facebook. (dat staat in de kleine lettertjes).
Ik denk dat eerst eens getoetst zal moeten worden of die policy van Facebook standhoudt in Europese rechtzalen.

Je kan via algemene voorwaarden ook niet zomaar je zin doen. Wat strijdig is met de wet is gewoon niet geldig.

Redrum

#13 , 01 jul 2011 14:38

Die post nog eens bekeken en ik zie precies waarom er verwarring is

"In de link van Bart staat : Om bescherming te genieten onder het auteursrecht, is het dus niet nodig dat:
het werk gemaakt werd binnen het kader van een beroepsactiviteit

Die 'niet' heb je over het hoofd gezien denk ik?

westhoek

#14 , 01 jul 2011 16:01

Inderdaad Redrum, dat klopt. Ik geef de fout toe. Sorry ervoor.
Enfin, ik denk dan toch niet dat knuffelkonij69 zomaar naar een advocaat zal stappen wegens eigen bull dat ie gepost heeft, en dat dit mogelijks wordt overgenomen op een andere webstek.
In die context bedoel ik het eigenlijk. De rest op mijn blogs, ernstige info dan, is ofwel door mij geschreven, ofwel opgevolgd zoals Fore kwam te schrijven.

versteven

#15 , 27 aug 2011 13:25

Wat strijdig is met de wet is gewoon niet geldig.
Niet noodzakelijk. Hierbij moet een onderscheid worden gemaakt tussen suppletief recht - waarvan kan worden afgeweken, en dwingend recht, waarvan niet kan worden afgeweken.
Rechtenstudent. Gelieve mogelijke onjuistheden en/of onvolledigheden in rekening te nemen.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”