Bovendien, als een forumschrijver schrijft onder een nicknaam zoals 'westhoek', en niet schrijft binnen een 'beroepsactiviteit', mag je het dus klakkeloos overnemen ?
Neen dus, vanwege welke uitzonderingsregel zou dat immers mogen?
Link van Bart, ik had het erbij geschreven.
Schrijf dan waarom niet, ipv gewoon 'neen' te schrijven en de vraag terug te gooien.
Bartvdv zei het eigenlijk al.
Maar nog eens zoals het zwart op wit staat:
"Om voor de bescherming door auteursrechten in aanmerking te komen, moet aan twee voorwaarden zijn voldaan:
De creatie moet zodanig gematerialiseerd zijn dat zij aan derden meegedeeld kan worden. Een idee, een concept, een werkwijze of wetenschappelijke theorie kan op zich dus niet beschermd worden door het auteursrecht.
Het moet gaan om een originele creatie, dus een intellectuele creatie die eigen is aan de maker.
In tegenstelling tot industriële rechten ontstaan auteursrechten automatisch door de creatie zelf van een origineel werk. Het is het dus niet nodig om administratieve formaliteiten te vervullen om het auteursrecht te verkrijgen."
Een werk moet concreet zijn, en het moet origineel zijn. Dat zijn de enige voorwaarden, er zijn er geen andere. Niks over nicknames, niks over beroepsmatig.
Ik kan moeilijk op een andere manier aantonen dat er geen uitzonderingen zijn, want ik kan niet tonen wat niet bestaat.