Sabam vs Argentijnse tango
Geplaatst: 23 aug 2018 09:29
Ik werk sedert enige jaren in opdracht van een vzw die tangolessen en tango-evenementen organiseert in België.
Sedert een aantal jaar organiseren we een klein tango evenement aan zee op de pier van Blankenberge (3 dagen, ongeveer 150 deelnemers per dag aan 15€/persoon/dag).
Nu hebben we sedert enige jaren telkens auteursrechtelijke discussies met Sabam.
Het zit zo dat een deel van de Argentijnse tangomuziek auteursrechtelijk beschermd is en een deel onder het publiek domein valt (de muziek die we gebruiken werd namelijk gemaakt tussen 1930 en 1950 in Argentinië.).
De voorbije jaren betaalden we Sabam sommen van om en bij de 1200€ per evenement.
Nochthans gaven we een playlist door waaruit duidelijk bleek dat slechts een klein percentage auteursrechtelijk beschermd was. Volgens de voorwaarden van Sabam is indien 1 nummer beschermd is het volledige evenement 100% onderhevig aan tarief 105 van Sabam.
In het verleden heeft Sabam wel eens flexibilteit getoond, en het minimum tarief toegepast omdat er slechts een percentage van de werken berschermd was (ongeveer 110€/dag). Dit is volgens mij een precedent, maar goed.
Om de kosten te drukken gaven we vorig jaar in onze aanvraag niet de zaaloppervlakte door, maar de capaciteit ofwel 150 personen maximaal.
De capaciteit van de zaal is voor ons namelijk gelijk aan de oppervlakte van de houten dansvloer die we neerleggen (ofwel 1 persoon per vierkante meter, voor de tango heeft men namelijke ruimte nodig). Dus niet de volledige oppervlakte van de zaal (de luidsprekers staan ook rond de dansvloer, niet daarbuiten gezien de mensen dan rustig kunnen praten).
Nu wil Sabam nog meer van onze organisatie. Ze claimen dat de zaal 380m2 groot is en maken op die basis een berekening. Daarenboven eisen ze 15% extra omdat we zogezegd geen correcte aanvraag hebben ingediend (dit terwijl we eerlijk en tijdig de capaciteit doorgaven).
De factuur loopt nu op naar 2000€. Daarnaast dreigen ze, bij niet betaling, om met terugwerkende kracht onze evenementen uit het verleden te belasten.
We hebben aan Sabam onze inkomsten doorgegeven, en hun duidelijk gemaakt dat 150 personen een bruto opbrengst van maximaal 6750€ hebben opgebracht (volgens hun voorwaarden hebben we dan ook 10% van 6750€ ofwel 675€ overgemaakt en de rest van de factuur betwist).
Sabam gaat hier niet mee akkoord en blijft eisen dat we de factuur betalen. Op dit moment hebben ze nog geen gerechtelijke stappen ondernomen.
Een extra aandachtspunt:
Op de zaterdagavond van ons evenement werd een verrassingsoptreden gedaan door een Argentijns koppel. Dit werd gefilmd en op Youtube gezet. De 5 nummers die deze artiesten gebruikten, hadden wij niet gemeld in onze playlist (gezien we ook niet wisten om welke nummers het ging). Nu heeft een ambtenaar van Sabam deze videos gebruikt om ons te melden dat er wel degelijk meerdere nummers waren die onder het auteursrecht vallen.
Naast ons evenement aan zee, organiseren we ook maandelijks een oefenavond in Brussel.
Hiervoor zouden we om en bij de 300€ moeten betalen aan Sabam volgens tarief 105.
We hebben Sabam reeds proberen uitleggen dat we een maximale zaal capaciteit hebben van 70 personen ofwel een bruto maximale opbrengst van 700€.
Als men weet dat we voor onze zaal 300€ huur betalen, een DJ 100€, twee mensen een contract aan minimumloon uitbetalen van elk 150€. Dan zou Sabam ervoor zorgen dat we telkens met een volzet evenement 300€ verlies maken.
Hier bieden zij opnieuw geen gehoor.
Onze enige mogelijkheid is dus: ofwel het evenement niet organiseren, ofwel geen aanvraag indienen bij Sabam.
Intussen hebben we het geplande evenement aan zee van eind dit jaar geannuleerd, gezien we de bedragen aan Sabam verschuldigd nooit kunnen betalen. Hierdoor zijn hoteleigenaars (want onze gasten verbleven in hotelkamers), de uitbater van de pier en zijn cateringteam ook benadeeld.
We hebben reeds een dialoog proberen voeren met meneer Laurent Dubois, verantwoordlijke bij Sabam. Tevergeefs, want deze wil me niet te woord staan.
Daarnaast heb ik gisteren een telefonisch onderhoud gehad met een zekere Els Callebaut, controleur bij Sabam. Zij vertelde me dat ze zelf niet achter het tarief stond dat Sabam op ons toepast, maar dat ze hier niets kon aan doen. Ze raadde ons aan om het niet aan te geven, of om het aan te geven onder de vorm van een tangoles, welke dan veel goedkoper zou uitvallen.
Dit vind ik dan ook geen oplossing, gezien we dan in de illigaliteit zitten. Daarnaast willen we ook wel rechten betalen aan de nazaten van de artiesten in Argentinië. Maar het moet wel leefbaar zijn. Het kan toch niet dat een volledig uitverkocht evenement verlieslatend wordt door Sabam.
Onze vraag:
Denkt u dat we voor de rechtbanken enige grond hebben tot argumentatie om Sabam te dwingen hun tariefering te herzien voor tangoactiviteiten? Alle Belgische tango organisatoren zitten met hetzelfde probleem (zij geven dan ook geen Sabam aan, ofwel niet correct).
Daarnaast willen we ook weten of we retroactief de onterecht geïnde bedragen kunnen recuperen.
Alvast bedankt
Sven
Sedert een aantal jaar organiseren we een klein tango evenement aan zee op de pier van Blankenberge (3 dagen, ongeveer 150 deelnemers per dag aan 15€/persoon/dag).
Nu hebben we sedert enige jaren telkens auteursrechtelijke discussies met Sabam.
Het zit zo dat een deel van de Argentijnse tangomuziek auteursrechtelijk beschermd is en een deel onder het publiek domein valt (de muziek die we gebruiken werd namelijk gemaakt tussen 1930 en 1950 in Argentinië.).
De voorbije jaren betaalden we Sabam sommen van om en bij de 1200€ per evenement.
Nochthans gaven we een playlist door waaruit duidelijk bleek dat slechts een klein percentage auteursrechtelijk beschermd was. Volgens de voorwaarden van Sabam is indien 1 nummer beschermd is het volledige evenement 100% onderhevig aan tarief 105 van Sabam.
In het verleden heeft Sabam wel eens flexibilteit getoond, en het minimum tarief toegepast omdat er slechts een percentage van de werken berschermd was (ongeveer 110€/dag). Dit is volgens mij een precedent, maar goed.
Om de kosten te drukken gaven we vorig jaar in onze aanvraag niet de zaaloppervlakte door, maar de capaciteit ofwel 150 personen maximaal.
De capaciteit van de zaal is voor ons namelijk gelijk aan de oppervlakte van de houten dansvloer die we neerleggen (ofwel 1 persoon per vierkante meter, voor de tango heeft men namelijke ruimte nodig). Dus niet de volledige oppervlakte van de zaal (de luidsprekers staan ook rond de dansvloer, niet daarbuiten gezien de mensen dan rustig kunnen praten).
Nu wil Sabam nog meer van onze organisatie. Ze claimen dat de zaal 380m2 groot is en maken op die basis een berekening. Daarenboven eisen ze 15% extra omdat we zogezegd geen correcte aanvraag hebben ingediend (dit terwijl we eerlijk en tijdig de capaciteit doorgaven).
De factuur loopt nu op naar 2000€. Daarnaast dreigen ze, bij niet betaling, om met terugwerkende kracht onze evenementen uit het verleden te belasten.
We hebben aan Sabam onze inkomsten doorgegeven, en hun duidelijk gemaakt dat 150 personen een bruto opbrengst van maximaal 6750€ hebben opgebracht (volgens hun voorwaarden hebben we dan ook 10% van 6750€ ofwel 675€ overgemaakt en de rest van de factuur betwist).
Sabam gaat hier niet mee akkoord en blijft eisen dat we de factuur betalen. Op dit moment hebben ze nog geen gerechtelijke stappen ondernomen.
Een extra aandachtspunt:
Op de zaterdagavond van ons evenement werd een verrassingsoptreden gedaan door een Argentijns koppel. Dit werd gefilmd en op Youtube gezet. De 5 nummers die deze artiesten gebruikten, hadden wij niet gemeld in onze playlist (gezien we ook niet wisten om welke nummers het ging). Nu heeft een ambtenaar van Sabam deze videos gebruikt om ons te melden dat er wel degelijk meerdere nummers waren die onder het auteursrecht vallen.
Naast ons evenement aan zee, organiseren we ook maandelijks een oefenavond in Brussel.
Hiervoor zouden we om en bij de 300€ moeten betalen aan Sabam volgens tarief 105.
We hebben Sabam reeds proberen uitleggen dat we een maximale zaal capaciteit hebben van 70 personen ofwel een bruto maximale opbrengst van 700€.
Als men weet dat we voor onze zaal 300€ huur betalen, een DJ 100€, twee mensen een contract aan minimumloon uitbetalen van elk 150€. Dan zou Sabam ervoor zorgen dat we telkens met een volzet evenement 300€ verlies maken.
Hier bieden zij opnieuw geen gehoor.
Onze enige mogelijkheid is dus: ofwel het evenement niet organiseren, ofwel geen aanvraag indienen bij Sabam.
Intussen hebben we het geplande evenement aan zee van eind dit jaar geannuleerd, gezien we de bedragen aan Sabam verschuldigd nooit kunnen betalen. Hierdoor zijn hoteleigenaars (want onze gasten verbleven in hotelkamers), de uitbater van de pier en zijn cateringteam ook benadeeld.
We hebben reeds een dialoog proberen voeren met meneer Laurent Dubois, verantwoordlijke bij Sabam. Tevergeefs, want deze wil me niet te woord staan.
Daarnaast heb ik gisteren een telefonisch onderhoud gehad met een zekere Els Callebaut, controleur bij Sabam. Zij vertelde me dat ze zelf niet achter het tarief stond dat Sabam op ons toepast, maar dat ze hier niets kon aan doen. Ze raadde ons aan om het niet aan te geven, of om het aan te geven onder de vorm van een tangoles, welke dan veel goedkoper zou uitvallen.
Dit vind ik dan ook geen oplossing, gezien we dan in de illigaliteit zitten. Daarnaast willen we ook wel rechten betalen aan de nazaten van de artiesten in Argentinië. Maar het moet wel leefbaar zijn. Het kan toch niet dat een volledig uitverkocht evenement verlieslatend wordt door Sabam.
Onze vraag:
Denkt u dat we voor de rechtbanken enige grond hebben tot argumentatie om Sabam te dwingen hun tariefering te herzien voor tangoactiviteiten? Alle Belgische tango organisatoren zitten met hetzelfde probleem (zij geven dan ook geen Sabam aan, ofwel niet correct).
Daarnaast willen we ook weten of we retroactief de onterecht geïnde bedragen kunnen recuperen.
Alvast bedankt
Sven