Samenwonend maar groot financieel verschil

Argon
Topic Starter

Samenwonend maar groot financieel verschil

#1 , 01 mar 2013 12:09

Beste,

Ik ben ondertussen al 1 jaar wettelijk samenwonend met mijn vriendin en hebben sinds november 2011 een huis gekocht (50/50).
Nu hebben we wat tegenslag gehad en dienen we een nieuwe auto aan te kopen. Ikzelf heb ongeveer een €40 000 op een persoonlijk spaarboekje staan. Dit geld kwam er doordat ik enkele jaren eerder ben gaan werken dan mijn vriendin. Ik zou graag die €40 000 "legaliseren" zodat we dit geld samen kunnen gebruiken voor de aankoop van de auto + de latere verbouwingen in het huis. Ikzelf wil echter wel enige veiligheid mocht het binnen X jaar fout lopen tussen ons dat ik op de één of andere manier die €40 000 kan terug trekken of toch kan aantonen dat ik meer geld in het huis/auto stak dan mijn vriendin.

We hebben het hier ook al over gehad thuis en ze verstaat natuurlijk dat ik enige veiligheid wil. Wat zijn onze mogelijkheden? Een notaris iets laten opstellen of ... ?

Bedankt voor de nodige info.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 mar 2013 13:07

Lijkt mij het beste.
Maar jullie hebben in principe geen gemeenschappelijk vermogen.
Zeker geen gemene rekeningen hebben .... of alleen een waar ieder naar eigen vermogen een bedrag op zet om de algemene de kosten te dekken.

Zeker geen volmacht en helemaal niet mee op naam zetten van de rekeningen.
Ik heb kennis van zo'n samenwonen waar partij A partij B op de rekening en spaarboekjes had bijgezet...resultaat uiteen afspraak gelden laten staan en plots waren de gelden weg en al iets meer dan 2 jaar aan het procederen.

Reclame

Terug naar “Andere”