Hoe lang mag ik in buitenland verblijven

VLDM
Topic Starter

Hoe lang mag ik in buitenland verblijven

#1 , 24 mei 2010 09:02

Ik ben woonachtig in Belgie maar verblijf vaker voor een langere tijd in het buitenland. Nu is mijn vraag hoe lang ik dat mag van de overheid om toch met alles in orde te zijn. Ik geniet geen uitkeringen behalve de kinderbijslag van mijn dochter.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 24 mei 2010 09:34

Ik ben woonachtig in Belgie maar verblijf vaker voor een langere tijd in het buitenland. Nu is mijn vraag hoe lang ik dat mag van de overheid om toch met alles in orde te zijn. Ik geniet geen uitkeringen behalve de kinderbijslag van mijn dochter.
elke keer hetzelfde land of verschillende landen?

VLDM
Topic Starter

#3 , 24 mei 2010 09:37

Ja inderdaad steeds het zelfde land.

Reclame

JPV

#4 , 24 mei 2010 22:24

Als je werkelijke ("gebruikelijke") woonplaats niet België is, kan men je domicilie ontnemen. Ik VERMOED dat het afhangt van gemeente tot gemeente hoe streng men daarop is. Dat er iemand in België (uit de buurt) weet hoe lang je weg bent zal al wel wat kunnen helpen.

(iemand anders kan hier aanvullen)

Ben je Belg qua nationaliteit?

VLDM
Topic Starter

#5 , 24 mei 2010 22:55

Ja belgische, geboren en getogen. Het is een tijdelijke situatie. Mijn man eindigt zijn werk eind oktober en ALS het goed is, ben ik eind dit jaar weer fulltime in Belgie.

JPV

#6 , 25 mei 2010 07:12

Ja belgische, geboren en getogen. Het is een tijdelijke situatie. Mijn man eindigt zijn werk eind oktober en ALS het goed is, ben ik eind dit jaar weer fulltime in Belgie.
als het maar zo lang is, zie ik persoonlijk (op vlak van sociale zekerheid alvast zeker) totaal geen probleem.

artemis

#7 , 25 mei 2010 10:32

Als je werkelijke ("gebruikelijke") woonplaats niet België is, kan men je domicilie ontnemen. Ik VERMOED dat het afhangt van gemeente tot gemeente hoe streng men daarop is. Dat er iemand in België (uit de buurt) weet hoe lang je weg bent zal al wel wat kunnen helpen.
Als er niemand last van heeft of gedupeerd wordt door het feit dat je zo weinig op je Belgische domicilieadres verblijft, denk ik persoonlijk niet dat je snel schrik moet hebben dat je 'ambtelijk geschrapt' zal worden.

Ik wil de mensen de kost niet geven die in dezelfde situatie vertoeven.

Zorg dat je je organiseert zodat je op de hoogte blijft van belangrijke post.

j.demoor

#8 , 25 mei 2010 10:44

“Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

ZOU uw hoofdverblijfplaats aldus in het buitenland liggen dan geldt :
“Art.7.§ 1...Als de hoofdverblijfplaats overgebracht wordt...naar het buitenland gebeurt de aangifte in de gemeente waar de persoon ingeschreven is.§ 2. De veranderingen van hoofdverblijfplaats van de personen vermeld in artikel 1, tweede lid, worden aan de betrokken gemeenten medegedeeld door tussenkomst van de Europese Gemeenschappen...”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

roharro

#9 , 25 mei 2010 18:24

Zolang er op uw domicilieadres in België door iemand uw post wordt nagekeken en vooral alle mogelijke administratieve briefwisseling aan u wordt doorgestuurd zal er in de praktijk geen enkel problem zijn. Zeker niet in uw geval waar er geen sprake is van misbruik van één of ander sociaal voordeel. Onder deze omstandigheden zal er geen haan naar kraaien.
Belangrijker is u er van te vergewissen dat u zich in het buitenland op reglementaire wijze verblijft. Daar zou u eerder problemen kunnen krijgen. Hangt af van het land in kwestie.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 mei 2010 19:09

Het zou kunnen zijn dat u in het buitenland in de problemen komt met identiteitskaart en rijbewijs
De regels zijn soepel hoor. Ik heb verschillende familieleden die voor het werk overal voor lange perioden naartoe moeten - bij heel lang met partner en kroost.
Ga eens naar uw kwartieragent en bespreek de zaak - voor kortere periode weet de inspecteur dat je 1 - weg bent 2- een contactpersoon 3- uw telefoonnummers waar uzelf en of familie te bereiken zijn. Vb plots gedagvaard voor ... of een boete of een deurwaardersexploot kan handig zijn dat u weet dat het er is ---.
De meeste kwartieragenten gaan dat zonder probleem doen

Terug naar “Andere”