Volmacht op rekening van ouder.

Bezorgd iemand
Topic Starter

Volmacht op rekening van ouder.

#1 , 29 apr 2010 06:34

Eerder bij toeval kwam ik op de hoogte van het bestaan van een volmacht door mijn zus, op de bankrekening van mijn 80 jarige moeder.
Verder werden mij hierover door zus geen mededelingen gedaan. Ik weet dus ook niet hoelang deze toestand reeds bestaat. Moeder repte er zelf nog met géén woord over.
Wegens de gevoeligheid van het gegeven heb ik er ook maar geen verdere vragen over gesteld. Allerminst wil ik mijn moeder in deze kwetsen. Maar ik vrees onrecht.

Moet ik deze toestand met lede ogen aanzien, en mijn zus in haar stiekeme solo aktie vertrouwen? Welke stappen kan ik ondernemen om deze, naar mijn inzien, scheve situatie recht te zetten, waardoor ik eveneens toezicht krijg op de financiele verrichtingen op moeders rekening. Dit naar het moto "Vertrouwen is goed, controle is beter".

Kàn het overigens zomaar dat één van ons beiden ( we zijn met twee kinderen) volmacht verkrijgt zonder het medeweten van de ander?

Moeder is weliswaar niet optimaal te been maar kan zich zelfstandig verplaatsen en is - gezien haar leeftijd - nog zeer goed van geest. Ik ga er dan ook vanuit dat de volmacht haar door mijn dominante en betuttelende zus is opgedrongen.

Nog een gegeven is dat zus bij moeder in de buurt woont en zowat alles bij haar controleert, terwijl ik 100km verder woon...De verstandhouding tussen ons allen mag men "goed" noemen, maar die drijgt nu te verzuren.

Graag een gefundeerde reactie.
Mvg.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 29 apr 2010 23:05

Je moeder mag vrij beslissen aan wie ze de volmacht geeft.
Ik wil je niet ongerust maken, maar thuis was het ook zo met negatieve gevolgen bij het openvallen van de nalatenschap.

Een gezonde beslissing heeft je moeder niet genomen. Je kan er misschien eens rustig over praten. Een goede familierelatie is belangrijker dan geld, ook na de dood van je moeder.

Indien je moeder niets wil toegeven, dan zit er niets anders op dan te wachten tot ze dement wordt. Zodra ze dementerend is, kan je een verzoekschirft richten tot het vredegerecht om een bewindvoerder te laten aanstellen.

Tracht te achterhalen van welk jaar die volmacht dateert. Ook is het goed als je kan achterhalen waar moeder haar centjes in heeft gedeponeerd. Alle info is belangrijk bij het openvallen van de nalatenschap.
Laatst gewijzigd door Creatief op 30 apr 2010 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Bezorgd iemand
Topic Starter

#3 , 30 apr 2010 09:23

Bedankt "Creatief". voor je snelle en verhelderende reactie, waarin ik mij kan vinden.

Alleen is net dat praten een probleem omdat hun houding nu al duidelijk aangeeft dat ze, en daarmee koester ik meer wantrouwen tegenover mijn zus (als drijfveer ?) dan tegenover mijn moeder, mij niet zonder bijbedoeling buiten het gebeurde heeft gehouden. Ik kan het mij niet anders voorstellen.

Afwachten dus maar, hopend dat moeder NOOIT dement wordt maar ze haar nog heldere geest mag houden.
Aan de andere kant..? En daarmee bedoel ik dan het afwachten. Een dilemma

Mvg.

Reclame

j.demoor

#4 , 30 apr 2010 10:07

“Art.1984.Lastgeving of volmacht is een handeling,waarbij een persoon aan een ander de macht geeft om iets voor de lastgever en in zijn naam te doen...Art.1993.Ieder lasthebber is gehouden rekenschap te geven van de uitvoering van zijn opdracht,en aan de lastgever verantwoording te doen van al hetgeen hij krachtens zijn volmacht ontvangen heeft...Art.2003.Lastgeving eindigt...Door de dood...van de lastgever...”(Burgerlijk Wetboek).
”(Burgerlijk Wetboek).

‘Moeder is...nog zeer goed van geest‘ houdt in dat zij geldig eender welke volmacht geeft aan wie zij wil.

Pas na moeders overlijden treedt u in haar rechten en plichten en kan u van haar lasthebber rekenschap en verantwoording eisen,ook al is die lasthebber een mede-erfgenaam.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”