Beste,
Vandaag kreeg mijn moeder een brief in de bus van de firma Fiducre.
Daarin wordt terugbetaling van een groot bedrag geëist. Het bedrag is samengesteld uit een kapitaal, vervallen onbetaalde interesten, forfaitair schadebeding, kosten en nalatigheidsinteresten.
Indien dit bedrag niet betaald wordt binnen de 15 dagen , zal worden overgegaan tot andere maatregelen tot invordering. Bovendien wordt vanaf heden 7% bijkomende nalatigheidsinteresten aangerekend.
De brief was geadresseerd naar een adres waar mijn moeder ca. 5 jaar terug woonde, en is via via doorgestuurd naar ons huidig woonadres.
Mijn moeder weet niets af van het verschuldigde kapitaal, is nooit eerder op de hoogte gesteld via eender welk communicatiemedium (telefoon, email, brief, aangetekend schrijven) van een openstaand kapitaal, achterstallige interesten of wat dan ook.
Hoe kan hier het best op worden gereageerd ? Wat kan er gedaan worden of wat moet er worden gedaan? Mijn moeder kan het geëiste bedrag in geen geval betalen (het is niet van niet willen, wel van niet kunnen).
Kan men zomaar een forfaitair schadebeding, nalatigheidsinteresten, kosten en vervallen onbetaalde interesten aanrekenen, zonder voorafgaande kennisgeving op een juist adres (misschien zijn er brieven verstuurd naar het vroegere adres, maar deze zijn in elk geval niet doorgestuurd naar ons huidig woonadres) ?
Elke vorm van advies zou meer dan welkom zijn. Wij zitten met de handen in het haar, en geld om een advocaat onder de arm te nemen is er niet.
Vriendelijke groeten,
Florence