€ 20.000 geleend aan vriend die overleden is

Anoniem00001
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

€ 20.000 geleend aan vriend die overleden is

#1 , 31 jul 2024 01:46

Dag iedereen

In maart had ik 20 duizend euro geleend aan een vriend voor persoonlijke doeleinden.

Hij zou deze in november volledig terugbetalen, nu is deze vriend deze week overleden.

Toen ik hem het geld had uitgeleend wisten zijn ouders ervan.

Ik vraag me nu af hoe ik dit bedrag kan terugvorderen aangezien mijn vriend is overleden?

Het geld werd overgemaakt via bankoverschrijving met als mededeling “lening + datum”

Er werd geen contract of iets anders opgemaakt, het is dus eigenlijk een mondelinge overeenkomst, het enige bewijs wat ik heb is de overschrijving zelf naar zijn persoonlijke rekening.

Welke stappen kan ik het best overwegen om het bedrag te kunnen terugvorderen?

Alvast bedankt.

Anoniem00001
Topic Starter

#2 , 31 jul 2024 01:48

Bijkomend:

Deze vriend was single en had dus ook geen kinderen, het enige wat hij had waren broers en zussen en ouders

LeenW

#3 , 31 jul 2024 09:33

Als er veel schulden zijn, neem ik aan dat iedereen de erfenis zal verwerpen. In dat geval bent u het geld kwijt.

Moesten er toch erfgenamen zijn, kan u het daar proberen. Maar zonder bewijsbare overeenkomst wordt het altijd moeilijk.

Reclame

Marcus Aurelius

#4 , 31 jul 2024 10:56

Gezien het hier om een vriend gaat en u bij de ouders bekend bent, lijkt het me opportuun dat u contact zoekt met de ouders om deze aangelegenheid in alle rust en met respect voor hun rouwproces, te bespreken. Zo kan mogelijk tot een oplossing "te goeder trouw" komen. Mogelijk is er immers geen enkel vuiltje aan de lucht.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Anoniem00001
Topic Starter

#5 , 31 jul 2024 12:34

Gezien het hier om een vriend gaat en u bij de ouders bekend bent, lijkt het me opportuun dat u contact zoekt met de ouders om deze aangelegenheid in alle rust en met respect voor hun rouwproces, te bespreken. Zo kan mogelijk tot een oplossing "te goeder trouw" komen. Mogelijk is er immers geen enkel vuiltje aan de lucht.
Dat ben ik ook van plan, het bedrag was voor de aanleg van zonnepanelen, mijn vriend was tussen de 20-30 jaar oud en woonde met zijn broers en zussen nog bij zijn ouders, het bedrag was dus eigenlijk niet alleen voor mijn vriend bedoelt maar voor iedereen in dat huis.

Alhoewel ik onzeker ben of zijn ouders er iets van weten heb ik wel sms berichten waarin ik mijn vriend duidelijk vroeg of zijn ouders er iets van afwisten waarbij hij “ja natuurlijk” op had geantwoord

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#6 , 01 aug 2024 08:52

20.000€ voor zonnepanelen ????
In 2024 ?

Normale installatie :
https://www.homedeal.be/zonnepanelen/wa ... nepanelen/

20.000€ uitlenen zonder enig geschreven verbintenis ...
Ik vrees dat u daar niet meer "bekend" gaat zijn, en men er van niets gaat weten over leningen of terugbetaling ...

Anoniem00001
Topic Starter

#7 , 01 aug 2024 11:09

20.000€ voor zonnepanelen ????
In 2024 ?

Normale installatie :
https://www.homedeal.be/zonnepanelen/wa ... nepanelen/

20.000€ uitlenen zonder enig geschreven verbintenis ...
Ik vrees dat u daar niet meer "bekend" gaat zijn, en men er van niets gaat weten over leningen of terugbetaling ...
Dan vrees ik dat ik ellende zou moeten veroorzaken en het bedrag via andere wegen moet innen ipv met respect voor hun rouwproces

mava105

#8 , 01 aug 2024 11:13

Begin er al eens mee eerst de naaste familie aan te spreken, voor je ellende gaat veroorzaken.

Meeboo

#9 , 01 aug 2024 11:38

U hebt geen enkel schriftelijk bewijs dat er een lening is dus ik wens u veel succes met ellende te veroorzaken...pas maar op dat ze u geen ellende bezorgen wegens belaging

Anoniem00001
Topic Starter

#10 , 01 aug 2024 19:49

U hebt geen enkel schriftelijk bewijs dat er een lening is dus ik wens u veel succes met ellende te veroorzaken...pas maar op dat ze u geen ellende bezorgen wegens belaging
Jawel dat heb ik wel, namelijk de bankoverschrijving met als mededeling “lening + datum”

Thomas_A

#11 , 01 aug 2024 21:56

Neemt nog altijd niet weg dat, zelfs met het sterkste schriftelijk bewijs (wat u niet heeft), dit van geen enkele tel is als de erfgenamen de erfenis weigeren.

Als ze in dat gezin zo’n rare financiële beslissingen nemen, is dat waarschijnlijk ook het verstandigste.

Anoniem00001
Topic Starter

#12 , 01 aug 2024 22:04

Neemt nog altijd niet weg dat, zelfs met het sterkste schriftelijk bewijs (wat u niet heeft), dit van geen enkele tel is als de erfgenamen de erfenis weigeren.

Als ze in dat gezin zo’n rare financiële beslissingen nemen, is dat waarschijnlijk ook het verstandigste.
Dus als ik het juist heb begrepen is een bankoverschrijving alleen met mededeling “lening + datum” niet voldoende

Thomas_A

#13 , 01 aug 2024 22:08

Daar ging mijn bericht niet echt over. Ik zeg juist dat het niet uitmaakt als de erfenis verworpen wordt.

Maar over je overschrijving dan: hoe bewijs je dat dit niet allang is teruggegeven of tegen wanneer dit zou moeten terugbetaald worden?

Anoniem00001
Topic Starter

#14 , 01 aug 2024 23:13

Daar ging mijn bericht niet echt over. Ik zeg juist dat het niet uitmaakt als de erfenis verworpen wordt.

Maar over je overschrijving dan: hoe bewijs je dat dit niet allang is teruggegeven of tegen wanneer dit zou moeten terugbetaald worden?
Het zal natuurlijk via bankoverschrijving terugbetaald worden, als hij cash zou terugbetalen dan zou hij geen enkel bewijs hebben dat het is terugbetaald zonder contract of iets anders en dan zou ik als ik slechte bedoelingen zou hebben kunnen zeggen dat het niet is terugbetaald terwijl het cash werd terugbetaald, vandaar dat ik ook in de omschrijving heb geschreven “lening + datum”.

Ik had ook het geld cash kunnen geven en weer zonder overeenkomst zoals de bankoverschrijving, dat zou toch echt velen malen erger zijn nu hij is overleden?

Ik vind nergens op internet terug of een bankoverschrijving naar zijn persoonlijke rekening zonder overeenkomst en enkel met mededeling “lening + datum” voldoende is …

LeenW

#15 , 01 aug 2024 23:51

Erfenis geweigerd = sowieso geld kwijt

Erfenis aanvaard = dan gaat u ofwel de erfgenamen moeten overtuigen dat er een lening was, ofwel de rechtbank overtuigen dat er een lening was. Ik merk hier op dat uw vriend op geen enkele manier zijn akkoord heeft gegeven.

Terug naar “Andere”