Hypothecair lenen mogelijk?

rakker
Topic Starter

Hypothecair lenen mogelijk?

#1 , 16 apr 2010 10:30

Mijn vrouw en ik zijn gehuwd. Wij wonen in een huis dat in eigendom is van mijn schoonmoeder. Ook zij woont samen met ons in datzelfde huis. Mijn schoonvader is ondertussen overleden. Het huis is dus voor de helft ook eigendom geworden van mijn vrouw. Nu beginnen er kosten te komen aan het huis en het moet dringend gerenoveerd worden. De vraag is: kunnen wij (of mijn vrouw alleen) hiervoor een hypothecaire lening aangaan? Of moet het huis eerst volledig onze eigendom worden?
Zou het voordeliger zijn indien mijn schoonmoeder haar deel van het huis aan haar dochter zou schenken? Hoe zit het dan met registratiekosten?
Of zijn er nog andere oplossingen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 apr 2010 11:31

Ik geloof niet dat er veel banken zijn die U op deze manier een hypothecaire lening zullen toestaan. Uw echtgenote is blote eigenaar van de helft van het huis. De vraag is echter : wat is dat waard? Dat is ten eerste al afhankelijk van de leeftijd van (schoon)moeder. Bovendien kan , zonder het vruchtgebruik , niet genoten worden van de woonbonus , di. de fiscale aftrek.
Wat kan? Moeder schenkt het vruchtgebruik aan de dochter, zodat die volle eigenaar wordt van een half huis. Op dat moment kan ZIJ lenen. Uzelf hebt nog altijd niets! En dan raad ik af mee te tekenen voor de lening.

Wat zou ideaal zijn (en het minste kosten) : moeder schenkt heel haar aandeel in de woning aan de dochter. Die , als enige en volle eigenaar , doet inbreng van de woning in de gemeenschap , waardoor U mede-eigenaar wordt. Pas daarna neemt U een hypothecaire lening , samen. En heeft U beiden recht op de aftrek via de woonbonus.
Moeder kan ook haar helft aan U verkopen.

Een notaris kan uw persoonlijke situatie best inschatten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Andere”