Door administratieve achterstanden bij mijn sociaal fonds (aangetekende, tijdig opgestuurde en geldige, uiteindelijk aanvaarde, betwisting van sociale bijdragen niet tijdig door hun behandeld) heb ik een tijdje terug een dwangbevel van een deurwaarder ontvangen.
Om verdere problemen en kosten te voorkomen heb ik het volledig gevorderde bedrag betaald, verhoogd met de deurwaarders kosten.
Het gevorderde bedrag is net over de 1800€, de deurwaarderskosten bedroegen net geen 300€.
Het sociaal secretariaat heeft toegegeven dat het in de fout gegaan is, heeft mijn betwisting integraal aanvaard en heeft toegezegd van het geld dat de deurwaarder van mij ontvangen heeft en naar hen zal betalen, onmiddellijk na ontvangst door hun aan mij door te storten.
In mijn on-line dossier bij het sociaal fonds kan ik zien dat de deurwaarde niet het volledige bedrag aan het sociaal fonds betaald heeft (nota bene pas 9 weken na het van mij ontvangen te hebben), maar dat ze bijna 500€ hebben achtergehouden.
Ik spreek dus over het principieel gevorderde bedrag, dus exclusief de deurwaarderskosten!
Het sociaal fonds heeft wel zoals beloofd hetgeen ze van de deurwaarder ontvangen hebben (dus het gevorderde bedrag min die 500€) integraal teruggestort aan mij, en dit binnen twee werkdagen nadat zijzelf het ontvangen hadden van de deurwaarder.
Bij navraag blijkt nu dat de deurwaarder die 500€ heeft achtergehouden als "voorschot" op kosten door hun te maken in het geval dat ze zouden moeten overgaan tot een boedel inbeslagname.
Blijkbaar gaan zij dit bedrag ettelijke maanden bijhouden alvorens ze dit gaan vrijgeven aan het sociaal fonds.
Nu, mijn vragen:
1) Mogen zij dit bedrag achterhouden? Vooral gezien het feit dat het volledige bedrag van de vordering, inclusief hun kosten, binnen de 24 uur na betekenis van het dwangbevel aan hun betaald geweest is?
2) Indien ja, hoelang mogen zij dat bedrag achterhouden?
3) Niet zo belangrijk meer, maar is er een wettelijk bepaalde termijn waarbinnen een deurwaarder ontvangen gelden moet doorstorten aan degenen die hun de opdracht hebben gegeven dit bedrag in te vorderen?
Alvast bedankt!