zware sociale bijdragen

Baddy
Topic Starter

zware sociale bijdragen

#1 , 09 nov 2012 11:36

Door bezuinigingen bij mijn voornaamste klant, word ik veel minder geboekt als freelancer. Het gevolg is dat mijn inkomen met de helft is gedaald.
Mijn sociale bijdragen -berekend op inkomsten van 3 jaar terug- blijven echter hetzelfde.
Hierdoor werk ik quasi met verlies, aangezien ik ook met een lening voorafbetalingen zit.

Is er een manier om die sociale lasten te laten herberekenen? Me uitschrijven en meteen terug inschrijven bij de sociale verzekering? In gebreke blijven en collectieve schuldbemiddeling aanvragen? Weet iemand een uitweg?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 nov 2012 12:12

Een gesprek hebben met uw sociaal secretariaat.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 nov 2012 18:49

En collectieve schuldbemiddeling gaat niet voor zelfstandigen of firma's

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 09 nov 2012 23:43

U kan als zelfstandige steeds om vrijstelling vragen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

wanton

#5 , 10 nov 2012 20:28

Dus : gesprek met sociaal secretariaat. Die stellen zo'n dossier samen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

denlowie

#6 , 11 nov 2012 09:04

U kan als zelfstandige steeds om vrijstelling vragen.

Dit kan maar toch niet aan te raden dit zijn jaren die voor niks mee tellen op het einde van de loopbaan, en ook niet mee tellen voor de ziekteverzekering.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Baddy
Topic Starter

#7 , 09 dec 2012 11:02

Betalen bvba's minder sociale lasten?
Stel dat ik mijn éénpersoonszaak nog dit jaar zou laten omzetten in een bvba, zou ik dan in 2013 minder sociale lasten moeten betalen?

denlowie

#8 , 09 dec 2012 14:37

Neen jij betaald op u naam altijd sociale bijdragen, en daar boven op moet de BVBA ook apart sociale bijdragen betalen dit is een forfaitaire som, dus alles bij elkaar zou het meer zijn die je moet betalen, voor een vennootschap in 2012 was dit € 868,00 dus het zou meer zijn als je er een bvba zou van maken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Baddy
Topic Starter

#9 , 10 dec 2012 14:26

Bedankt voor de antwoorden. Wat een kutsituatie. Ik betaal ongeveer 2400 euro per kwartaal aan RSZ, plus 850 euro per maand aan voorafbetalingen.
Het is heel frustrerend om geld te moeten storten in een solidariteitsfonds, dat niet solidair is met de storter zelf, wanneer déze het eens moeilijk heeft.

Ik heb mijn boekhouder laten bellen naar Zenito. Antwoord: "Wij zullen de bijdragen aanpassen van zodra wij van de Belastingen uw gewijzigd inkomen doorkrijgen".
Ook dat komt dus neer op 3 jaar zwarte sneeuw....

Terug naar “Andere”