Als werknemer heb je recht op omstandigheidsverlof bij, nogal logisch, bepaalde omstandigheden. Ik werk bij de federale overheid in een volcontinu systeem. Mijn arbeidsdagen duren 10u30. De overheid beweert nu dat een werkdag maar 7u12 of 7u36 bedraagt in een 36 of 38 uren week. Iedereen die dergelijk verlof opneemt moet volgens onze werkgever het resterend saldo in overuren opnemen of komen werken. Ik heb ondertussen zelf al het een en ander opgezocht en volgens mij kan dit niet.
In het "Koninklijk besluit houdende wijziging van diverse reglementaire bepalingen betreffende de arbeidsherverdeling en de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen" van 14/11/2011 staat vermeld hoeveel dagen je krijgt voor welke omstandigheid en in Koninklijk Besluit van 19 november 1998 betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijkbesturen zegt zeer duidelijk in Hoofdstuk I – Artikel 2 – Paragraaf 1 – punt 2 :
Art. 2. § 1. Voor de toepassing van dit besluit moet worden verstaan onder :
1° de ambtenaar of ambtenaren : de persoon of personen bedoeld in artikel 1;
2° werkdagen : de dagen waarop de ambtenaar verplicht is te werken krachtens de arbeidsregeling die hem opgelegd is.
Zelfs met deze bewijzen uit het Belgisch staatsblad blijven ze halsstarrig weigeren om die uren toe te kennen. Volgens hen zijn deze KB's voor interpretatie vatbaar en opgemaakt voor mensen met een administratief uurrooster.
De reden waarom ik deze vraag stel is omdat ik onlangs vader ben geworden en mijn 10 dagen vaderschapsverlof heb opgenomen. Ze eisen nu 29 uren terug van mijn overuren wat ik tot nu toe nog altijd weiger te doen.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor een sterfgeval. Wanneer er bij ons iemand zijn tante overlijdt dan moet hij waarschijnlijk van de koffietafel weg lopen om zijn resterende uren te gaan presteren.
Kan iemand hier meer duidelijkheid verschaffen?
Alvast bedankt