Sponsoring aan club

Private
Topic Starter

Sponsoring aan club

#1 , 23 dec 2010 00:42

Hallo iedereen,

Ik heb een club opgericht met een bende auto enthousiastelingen. Met opgericht bedoel ik dat wij over een website, forum, ... beschikken maar dus niet als VZW bijvoorbeeld ingeschreven staan.

Nu heb ik wat kosten moeten maken voor de website, uitnodigingen, ...
Daarom heb ik een bedrijf gecontacteerd en deze waren bereid om een sponsoring van 100 euro te doen.

Mijn vraag is nu, kan ik dit naar mijn rekening (als gewone particulier dus) laten sturen als schenking? Waardoor ik geen problemen kan ondervinden met het gerecht omdat ik geen bedrijf ben?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 23 dec 2010 09:54

best een aparte rekening openen waar je alle kosten ook laat van afgaan. Op die manier kan je aan de fiscus gemakkelijk tonen dat die 100 euro geen inkomst voor jou is, maar een storting ter compensatie van kosten aan een vereniging.

Private
Topic Starter

#3 , 24 dec 2010 01:29

best een aparte rekening openen waar je alle kosten ook laat van afgaan. Op die manier kan je aan de fiscus gemakkelijk tonen dat die 100 euro geen inkomst voor jou is, maar een storting ter compensatie van kosten aan een vereniging.
En een vereniging oprichten moet dan niet ofzo?

Reclame

JPV

#4 , 24 dec 2010 09:15

is niet nodig, is wel handig eens je vereniging groot zou worden of indien er risico's zijn qua aansprakelijkheid.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 dec 2010 09:41

vb u doet samen een activiteit: samen een rit naar ieverans.
ergens onderweg in nieverans botst de derde wagen van de colonne tegen een voetganger.
En dan begint het in de routeplanner stond naar rechts en hij dacht dat en wie heeft dat opgesteld en wat zegt het slachtoffer zijn verzekering en wie had de leiding en IS ER EEN VERZEKERING.

U voelt me komen los van die leukerd die op de BBQ nog wat 'brandstof uit fles bijgeeft' voor het vuurtje.
Indertijd hadden we ook een feitelijke vereniging maar we hadden wel een boekhouding met controle aparte rekening op de bank bestuur EN verzekering bij activiteiten.
In een feitelijke vereniging is iedereen mede verantwoordelijk en de initiatiefnemers iets meer deze staan dan in tegenstelling met een vzw met hun GANS persoonlijk vermogen borg voor schulden en schade.
In een vzw zijn dat verschillende zaken gezien de vzw een rechtspersoonlijkheid heeft

Sirius legal
Contacteer: Website

#6 , 27 dec 2010 10:41

Als jullie een website gaan oprichten en andere financiële verplichtingen gaan aangaan is het toch echt beter om een vzw op te richten. Dat is een kleine moeite, hoeft echt niet veel te kosten en zal je tenminste op twee oren laten slapen, omdat je je geen zorgen hoeft te maken dat er op een dag een deurwaarder aan je deur staat omdat de vereniging ergens geld verschuldigd is (zoals Franciscus zegt bvb door een ongeval, maar evengoed omdat de webhoster niet betaald is, omdat op je website een of andere inbreuk op de auteursrechten van de ene of de andere begaan is, omdat je inbreuken op de privacywet begaan hebt op je forum, ...). Hou er rekening mee dat elk van de leden persoonlijk aansprakelijk is en dat bvb als je een contract aangaat voor drie jaar en alle anderen wandelen weg na een jaar, jij wel uit eigen zak nog twee jaar mag blijven betalen...

Terug naar “Andere”