herziening lening

Charelke
Topic Starter

herziening lening

#1 , 22 nov 2010 16:47

Hallo

Tijdje terug ging ik naar mn bank om mijn hypothecaire lening te laten herzien. (rentevoeten zijn pak gedaald). De bankdirecteur deed me een nieuw voorstel en drukte mij een aflossingstabel af met de datum van die dag. We spraken af dat hij de papieren in orde zou brengen en me dan zou telefoneren om alles te ondertekenen.

Tijdje later belde hij mij en ik ging terug naar zijn kantoor. De papieren "die hij in orde gebracht had" komen echter helemaal niet overeen met zijn 1 ste voorstel (dat ik op papier heb) de rentevoet is 0.5% hoger. Ik heb ze dus ook niet ondertekend. Ondertussen is er wel al 250 euro dossierkosten van mijn rekening af.

Kan ik zijn eerste voorstel eisen?
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 22 nov 2010 16:51

Tijdje later belde hij mij en ik ging terug naar zijn kantoor.
Hoe lang is een tijdje?

Charelke
Topic Starter

#3 , 22 nov 2010 16:56

Datum 1 ste afspraak : 8 oktober 2011
De nieuwe intrestvoet ging normaal van start op 5 november.
17 november: 2 de afspraak waar we alles normaal gingen ondertekenen.

Reclame

basejumper

#4 , 23 nov 2010 20:02

U kan enkel het eerste voorstel eisen als daar inderdaad een juridisch aanbod voor gedaan is overeenkomstig de wet op heypothecair krediet. Indien het enkel een simulatie was niet. Die zijn altijd onder voorbehoud van materiële vergissingen. De dossierkosten worden afgerekend op basis van de door u getekende aanvraag. Indien u ze niet tekende hoeft u ze niet te betalen en blijft uw lening in de oude toestand en wordt ze niet herzien. Een herziening van en lening is een gunst vanwege de bank en kan niet afgedwongen worden. Immesr , de bank kan haar "oude" kasbonbeleggers ook niet vragen om hun kasbon in te ruilen voor één met een lagere rentevoet...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

JPV

#5 , 23 dec 2010 17:12

Een herziening van een lening kan idd niet afgedwongen worden, maar je kan wel een lening volledig terugbetalen en een nieuwe lening aangaan bij dezelfde bank. Ik zie niet in op basis waarvan ze dit zouden weigeren (ze kunnen natuurlijk de voorwaarden van die nieuwe lening redelijk vrij bepalen).

basejumper

#6 , 23 dec 2010 17:57

JPV,

Je kan inderdaad je lening volledig terugbetalen als je daar de middelen voor hebt.
Maar nadien een nieuwe lening vragen betekent ook dat je een ander onroerend project moet hebben.
Je gaat geen hypothecair krediet krijgen zonder daar een onderliggende uitgave voor te hebben die aan de wettelijke voorwaarden voldoet.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

JPV

#7 , 24 dec 2010 09:14

ah, ok. Ik dacht dat een herfinanciering van eenzelfde woning op die manier ook kon (eventueel in het slechtste geval met een nieuwe hypotheek).

Terug naar “Andere”