Gehuwd maar niet samenwonend

iuvenex
Topic Starter

Gehuwd maar niet samenwonend

#1 , 09 jun 2010 15:17

Sinds twee jaar ben ik gehuwd met een Thaise vrouw. Echter, ik werk en woon in België en mijn echtgenote werkt en woont in Thailand. Ik hoop binnen afzienbare tijd in Thailand te gaan wonen. Maar hoe zit het officieel met onze huidige toestand? Voor de belastingen bijvoorbeeld ... Wij willen gehuwd zijn, maar in feite zijn wij gescheiden van elkaar. Welk is dan onze officiële status?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 jun 2010 19:21

Indien één of andere officiële instantie zo'n situatie ondervindt , kan men u beschouwen als 'feitelijk gescheiden'. Dit is wel een toestand die kan veranderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#3 , 09 jun 2010 19:59

Sinds twee jaar ben ik gehuwd met een Thaise vrouw. Echter, ik werk en woon in België en mijn echtgenote werkt en woont in Thailand. Ik hoop binnen afzienbare tijd in Thailand te gaan wonen. Maar hoe zit het officieel met onze huidige toestand? Voor de belastingen bijvoorbeeld ... Wij willen gehuwd zijn, maar in feite zijn wij gescheiden van elkaar. Welk is dan onze officiële status?
Op wiens naam is de belastingsbrief gekomen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

j.demoor

#4 , 24 okt 2010 09:56

“Art.3.De rijksinwoners zijn onderworpen aan de personenbelasting.“(Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

‘De persoon die zijn woonplaats of zetel van zijn fortuin in België gevestigd heeft is krachtens art.3 WIB een rijksinwoner. In de zin van de belastingwet is de woonplaats een feitelijke woonplaats,die noodzakelijkerwijze gekenmerkt wordt door een bepaalde bestendigheid of continuïteit terwijl de zetel van het fortuin de plaats is van waaruit het fortuin beheerd wordt en die uiteraard door een bepaalde eenheid gekenmerkt wordt.’(Cass. 7 februari 1979,Pas. 1979,I,673).

‘mijn echtgenote werkt en woont in Thailand‘ houdt in dat zij geen Belgisch rijksinwoner is in de zin van voornoemd art.3 en dus niet onderworpen is aan de Belgische personenbelasting.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ariane

#5 , 08 nov 2010 15:50

ik denk dat u gescheiden van tafel en bed bent, dat staat ook op de belasting,
jullie zijn nog gehuwd maar wonen niet samen

roharro

#6 , 08 nov 2010 17:35

ik denk dat u gescheiden van tafel en bed bent, dat staat ook op de belasting,
jullie zijn nog gehuwd maar wonen niet samen
Waarom denk je dat? Dat heeft vragensteller toch niet gezegd.

ariane

#7 , 09 nov 2010 11:45

hij heeft toch gezegd dat hij hier in belgie verblijft en werkt?en zijn vrouw in thailand?
dan heb je op uwe belastings brief toch maar 2 mogelijheden om in te vullen ofwel feitelijk gescheiden ofwel gecheiden van tafel en bed,

roharro

#8 , 09 nov 2010 11:56

Scheiding van tafel en bed is een scheiding die door de Rechtbank moet zijn uitgesproken. Zoniet is men niet gescheiden van tafel en bed.

ariane

#9 , 09 nov 2010 12:12

scheiding van tafel en bed is geen echte scheiding je blijft gehuwd maar om bepaalde redenen kunnen jullie niet samenwonen
dat wordt da ook uitgesproken door een rechter dat is waar maar men blijft wel gehuwd.wat denk jij dan? feitelijk gescheiden?
je kan gelijk hebben hoor

ariane

#10 , 09 nov 2010 12:19

heb het even opgezocht het is inderdaad zo dat u feitelijk gescheiden bent

Terug naar “Andere”