Belastingvermindering & Sleutel-op-de-deur bedrijf

puk
Topic Starter

Belastingvermindering & Sleutel-op-de-deur bedrijf

#1 , 02 jun 2008 11:15

Vraag over de mogelijkheden van spreiding belastingvermindering energiebesparende maatregelen en sleutel-op-de-deur firma's.

Wij zijn gestart in december '07, en vorig jaar zijn dus enkel funderingen uitgevoerd, niets dat we kunnen inbrengen.

Maar, bij een sleutel-op-deur project ligt de situatie iets anders, aangezien we telkens een 'algemene betaling' doen, we betalen het totale bedrag van het huis in schijven af, je kan dus bv. niet zeggen dat dit bepaald bedrag toegewezen is aan de ramen, dat bedrag aan de stenen, ...

Als ik lees wat je moet doen voor de belastingvermindering te krijgen zie ik hier toch nog een mogelijkheid om te genieten van de belastingvermindering aanslagjaar 2007:

1) U moet daarvoor op uw belastingaangifte de juiste vakjes invullen. => dit lijkt me vanzelfsprekend

2) U moet de behoorlijk ingevulde attesten van de aannemer over de technische aspecten bij uw aangifte voegen (die moet u dus vragen aan uw aannemer).

=> dit is werk voor de SOD-firma, maar hier hoeft geen datum op te staan !

3) U moet de facturen en het betaalbewijs bij uw aangifte voegen.

En hier zit volgens mij de mogelijkheid om het totale bedrag dat in aanmerking komt voor belastingvermindering te spreiden over 2 jaren, gewoon in 2 delen.

Kan iemand mij hier advies in geven ? De sleutel-op-de-deur firma waar we mee bouwen kan mij hier niet bij helpen, zij dachten dat het niet mogelijk was. (maar hebben waarschijnlijk ook geen zin om dit uit te zoeken, hier zit voor hen geen voordeel in...)

Raf

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 04 jun 2008 09:07

“Art.63-11 § 1. De in artikel 145-24 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 opgesomde uitgaven, worden slechts in aanmerking genomen voor de in dat artikel vermelde belastingvermindering indien de daarmee verband houdende werken voldoen aan de volgende voorwaarden :...De hiervoren bedoelde aannemer waarborgt bovendien de gelijkvormigheid van de werken op de grondslag van de elementen die in bijlage IIbis zijn opgenomen.Te dien einde moet de door de geregistreerde aannemer uitgereikte factuur of de bijlage ervan :a) de woning aangeven waar de werken worden uitgevoerd;b) desnoods, de verdeling van de kosten van de werken volgens hun aard opgeven tussen :...c) de volgende formule bevatten :...2° de werkzaamheden die aan de basis liggen van de uitgaven voor een energie-audit...moeten worden uitgevoerd overeenkomstig de toepasselijke gewestelijke wetgeving.§ 2. De belastingplichtige die het voordeel vermeld in artikel 145-24 van het genoemde Wetboek aanvraagt, moet bij zijn aangifte in de inkomstenbelastingen van het betrokken belastbare tijdperk het origineel of een door hem eensluidend verklaarde fotokopie toevoegen van :- de facturen betreffende de werken die aan de basis liggen van de uitgaven die zijn vermeld in artikel 145-24 , van hetzelfde Wetboek;- het betalingsbewijs van de bedragen die voorkomen op die facturen.”(K.B. WIB 27 augustus 1993).

Voornoemde factuur kan m.i. niet uitgereikt worden vóór de energiebesparende werken uit 145-24 Wetboek Inkomstenbelastingen zijn uitgevoerd,ook al bouwt u met toepassing van de Woningbouwwet 9 juli 1971(=Wet Breyne).

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

puk
Topic Starter

#3 , 12 jun 2008 10:11

Voornoemde factuur kan m.i. niet uitgereikt worden vóór de energiebesparende werken uit 145-24 Wetboek Inkomstenbelastingen zijn uitgevoerd,ook al bouwt u met toepassing van de Woningbouwwet 9 juli 1971(=Wet Breyne).
Zucht. En is er dan geen manier om toch al iets in te brengen ? (gaat toch wel over redelijk wat centjes...)
Bv. een factuur achteraf antidateren of zo zal niet lukken ? Of een document bijvoegen dat bij de funderingswerken bv. ook al isolatie bij zat ?

Ik heb nog ergens gevonden dat het gaat over de datum van de factuur-betaling, niet de datum van uitvoering der werken...

Reclame

puk
Topic Starter

#4 , 12 jun 2008 10:32

Ik heb de vraag ook gesteld aan de dienst 'Belastingen & invordering' en een brief teruggekregen. Als ik dit lees, denk ik dat er toch nog een mogelijkheid is. Correct me if I'm wrong...

"De door de geregistreerde aannemer uitgereikte factuur of de bijlage daarvan moet:
a) de woninig aangeven waar de werken worden uitgevoerd;
b) desnoods, de verdeling van de kosten van de werken volgens hun aard opgeven tussen:
- de werken die zijn bedoeling in artikel 145 [...], namelijk: plaatsing van dubbele beglazing, isolatie van daken, ..."
[...] kan de belastingvermindering slechts worden verleend voor de uitgaven (gefactureerde bedragen btw inbegrepen) die effectief doro de belastingplichtige zijn betaald tijdens het belastbare tijdperk en dit onafhankelijk van het ogenblik van de uitvoering van de werken."

Met andere woorden, als we aangeven dat bij het eerste factuur (einde funderingswerken) ook de ramen al besteld zijn, of de isolatie, maar nog niet geplaatst, dan kan dit toch nog ingegeven worden ?

Uiteindelijk is dat toch niet foefelen, want de ramen zijn uiteindelijk wel geplaatst, net zoals de isolatie. En dat kunnen we wel bewijzen. Het enige dat ik wil doen is het totaalbedrag voor belastingvermindering spreiden over 2 jaar, zodat het potje niet overloopt...

Iemand die mij kan helpen ?

Raf

puk
Topic Starter

#5 , 19 jun 2008 09:33

Ik heb de oplossing gevonden voor bovenstaand probleem:

=> Belastingvermindering kijkt naar datum van betaling. in december heb ik een factuur van +20.000 euro gestort naar de bouwfirma. Op de betaling staat enkel de factuurnummer vermeld

=> Op de factuur staat nu enkel: "einde funderingswerken".

Indien ik de firma vraag om een nieuw factuur op te maken en het bedrag opsplitsen in 'einde funderingswerken' en 'voorschot dubbele beglazing',
dan is dit toch in orde ?

Ik vermoed dat ik nog wel een attest mee moet binnenleveren om te bewijzen dat de ramen voldoend aan de voorwaarden, maar daar ben ik niet helemaal in thuis.

Of klopt mijn redenering niet ?

P.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”