bouwsparen - welke bank is het beste?

tendens
Topic Starter

bouwsparen - welke bank is het beste?

#1 , 28 mei 2008 21:20

Ik ben 26 jaar en zou graag beginnen met bouwsparen en niet met pensioensparen omdat ik mijn geld niet tot mijn 65 ste wil missen.

Is er verschil tussen winstopbrengsten bij de banken. Ik weet dat het bij dexia 3 % is , maar welke bank scoort hierop het beste?

Kan je moeilijkheden ondervinden als je uw bouwsparen bij KBC doet en later dan bij Dexia gaat lenen?

Welk bedrag spaar je het best en kan je ook teveel sparen?

Zijn er tips waarbij ik moet letten als ik een contract voor bouwsparen onderteken?

Alvast bedankt!

Graag spoedig reactie omdat ik snel moet beslissen als ik nog met terugwerkende kracht wil werken...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 28 mei 2008 23:40

Hallo,

Ik veronderstel dat je op sites van banken wel al het een en ander kunt achterhalen.

Neem in ieder geval een formule die in aanmerking komt voor belastingsaftrek ... ben niet zeker, maar dat is voor dit jaar dacht ik maximum 810 euro of iets in die aard (staat in het boekske van de aanslag). Je mag natuurlijk altijd MEER sparen maar het levert fiscaal niet meer op.

Als je bouwsparen doet bij bank x, dan zal je lening daar vaak iets voordeliger zijn ook ... t.t.z. ... als je dan naar bank y gaat voor een lening, zal bank y minder geneigd zijn kortingen toe te kennen omdat je de schuldsaldoverzekering elders neemt.

Bouwsparen heeft echter ook een keerzijde die ik nu pas ontdekt heb ... je betaalt bij uiteindelijk aankoop van je huis de verzekering in één keer ... Daardoor kan je die dan ook maar één keer meer inbrengen in het onderdeel aftrek van hypothecaire leningen van de belastingsaangifte. Kies je voor jaarlijkse premies (als je geen bouwsparen hebt gedaan), dan kan je die premies blijven aftrekken van je belastingen. Bovendien wordt het heel complex als je plots de lening wilt uitkopen om één of andere reden (verkoop huis, einde relatie enz.) want dan is het heel wat gezeur om het resterende saldo van die eenmalige premie terug te krijgen.
Nog een nadeel is zoals ik eerder zei dat je kiest voor een bepaalde bank en dat je dan bijna automatisch bij hen gaat belanden voor een lening ook ... en dat is misschien niet altijd interessant!

Ik heb indertijd ook bouwsparen gekozen maar als ik het allemaal opnieuw mocht doen, zou ik er misschien niet meer aan beginnen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”