Hallo,
Ondertussen heb ik al 2-3 jaar een VOF. Ik bied e-commerce diensten aan en mijn klantenbasis bevindt zich een groot deel in Amerika.
Om daarop nog verder te bouwen heb ik besloten om een LLC op te richten in Amerika voor de volgende redenen:
- Klanten kijken eerder op naar een LLC/Lokaal bedrijf
- Alle betalingen gebeuren in USD (ontvangsten en facturen) en dit is nu een boekhoudkundige hell om met alle valuta's en exchange rates bij te blijven
- Het gaat om een groot aantal kleine betalingen op maandelijkse basis. Boekhoudkundig is het moeilijk om dit allemaal georganiseerd te houden. In Amerika bestaan hier betere software en diensten voor die alles quasi automatisch en netjes doen.
Ik ben nog steeds bezig met de juiste personen om dit officieel in gang te schieten van de Amerikaanse kant.
Nu moet ik mijn eigen nog op Belgisch vlak veilig stellen.
Dit is mijn theorie: in de LLC zou ik 100% van de aandelen hebben. Ik zou geen verloning of uitkeringen van de zelf LLC hebben. Dit is gewoon persoonlijk taxhell moest ik dit willen doen (en ook kraaimantaks)
Het idee was om met mijn huidige VOF als freelancer te werken voor de LLC. Gewoon elke week/maand van de VOF een factuur naar de LLC versturen die netjes door mezelf betaald wordt. Via de VOF zou ik dan netjes mijn eigen verlonen zoals gewoonlijk.
Is dit ok? Waar dien ik rekening mee te houden? Er is weinig info over dit soort zaken.
Ik ben sowieso van plan om naar een serieuze boekhouder te stappen hierover eenmaal ik meer info zelf heb.
Mvg