verkeersbelasting

scorpia
Topic Starter

verkeersbelasting

#1 , 03 jan 2008 12:20

Op 25/09/2007 kreeg ik bericht dat ik 63,98 euro verkeersbelasting terug krijg. Dit bedrag zou me uitbetaald worden op het einde van de 2de maand die volgde. Vandaag bel ik naar het belastingskantoor te Harelbeke. Na welgeteld 17 min vertelt men mij dat ik dat bedrag niet krijg omdat ik ondertussen al mijn aanslag voor de personenbelasting gekregen heb. Deze ontving ik op 19/12/2007 en die moet betaald zijn op 21/2/2008. Kan dat zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 jan 2008 18:04

Het gebeurt meer dat de belastingen een openstaande schuld afkorten of verminderen met een bestaand tegoed , dat mogen zij doen.
Wanneer gij nu uw belastingen moet betalen , kan U dat aftrekken van het te betalen bedrag.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 03 jan 2008 21:06

Dat is voorzien in de wet. In de toekomst zou dit nog uitgebreid worden; nu zowat alle diensten gebruik maken van het nationaal nummer. Men wil alles er aan doen om te vermijden dat de staat geld zou teruggeven als er elders nog iets te betalen is.
Specifiek aan verkeersbelasting is dat U uw aanslagbiljet maanden later krijgt dan de eigenlijke datum waarop U al had moeten betalen.

Reclame

paul06

#4 , 05 jan 2008 09:29

Dat is mij inderdaad sedert vorig jaar ook opgevallen dat het aanslagbiljet LATER komt dan de datum waarop ik had moeten betalen.
Wat er wel een paar maanden eerder was gekomen, was een soort uitnodiging tot betalen, zonder dat daar aanslagbiljet opstond.
Toevallig de uitnodiging tot betaling vergeten te betalen, en toen het aanslagbiljet dan uiteindelijk kwam, toch geen boete gekregen.
Waarschijnlijk is de vordering slechts rechtsgeldig als er "aanslagbiljet" opstaat zeker.
Denk dat de fiscus oa op dat vlak met rare dingen bezig is.

wolf2

#5 , 05 jan 2008 21:45

Verkeersbelasting (VB) is een buitenbeentje. De belasting is verschuldigd vanaf een bepaalde datum (altijd de eerste van de maand zoals in het voorbeeld hierna). Ik schreef mijn auto in op een 4de januari; mijn VB is wettelijk gezien te betalen voor telkens 1/1. Maar mijn uitnodiging tot betalen komt variabel: soms in maart, april, zelfs een keer in mei... Daarop staat een vervaldag, maar dat is een administratieve gunst. Betaal je niet, dan wordt de belasting opgenomen in een zogenaamd kohier en volgt er een boete. Pas dan is er ook sprake van een aanslagbiljet.

De gewestregeringen gaan de inning van de VB overnemen; dat geeft al problemen sinds 2007 (wegenvignet...). Guy, Yves, Didier en Elio gaan dat allemaal oplossen na Pasen!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”