Als grensarbeider moet ik nu om in aanmerking te komen voor belastingaftrek in Nederland een Inkomensverklaring invullen omtrend de inkomsten die niet in Nederland belast worden, deze moet ik vervolgens door de Belgische belastingdienst laten ondertekenen en dan opsturen naar de Nederlandse belastingdienst.
Aangezien ik buiten mijn baan in Nederland geen andere inkomsten heb behalve wat spaargeld is dit het enige ik op dit formulier moet invullen
Hoe dit in te vullen was mij niet helemaal duidelijk dus ik bel naar de Nederlandse belastingdienst en vraag: Ik moet in Belgie mijn ontvangen rente op de spaarrekening(en) ingeven, hoe vul ik dit op de inkomensverklaring in?
Antwoord: Niet de rente moet je ingeven, maar het totaal van je vermogen aan spaargeld x 0,04
Ofwel, om te bepalen of meer dan 90% van mijn inkomen in Nederland belast is (wat bepaald of ik als kwalificerende buitenlandse belastingplichtige aangemerkt kan worden) wordt niet gekeken naar hetgene ik werkelijk aan rente ontvangen heb en waar ik in Belgie belasting over betaal, maar er wordt met een fictieve rente van 4% gerekend
Dit is volgens mij ook alleen maar erg verwarrend als ik straks (na september want eerder kan niet) met dit formulier bij mijn belastingkantoor aankom om te laten ondertekenen omdat het bedrag op het formulier niet in mijn Belgische aangifte terug te vinden is
Bovendien is het ook onwaar, ik heb lang geen 4% rente op mijn spaargeld ontvangen en dit komt ook niet overeen met wat in belgie belast wordt
Hoe gaat men hier in Belgie mee om? Of kan ik nu best bij het laten ondertekenen van dit formulier al mijn gegevens meebrengen?