Overschakelen van vrijstellingsregeling naar BTW-aangifte (kwartaal)

Rasper
Topic Starter

Overschakelen van vrijstellingsregeling naar BTW-aangifte (kwartaal)

#1 , 07 jan 2016 20:40

Ik start binnenkort met mijn zelfstandig bijberoep. De vrijstelling van BTW-aangifte (vereenvoudigde aangifte indien inkomen < 15.000) lijkt mij daarom interessant. Althans om te starten. Misschien dat ik na een jaar (als de zaken goed draaien) of later beslis om toch BTW aan mijn klanten aan te rekenen en ik extra investeringen doe, waarvan ik de BTW dan kan aftrekken.

Mijn vraag: hoe makkelijk is het om over te schakelen van het ene systeem (vrijstelling) naar de normale hoedanigheid? Ik kreeg te horen bij een ondernemingsloket dat het niet zomaar mogelijk is om over te schakelen, zonder dat ze daar over hebben uitgeweid. Wat zijn de addertjes onder het gras?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 07 jan 2016 20:44

Op tijd melden aan de btw, daar kun je best eens voor bellen wanneer ze het ten laatste moeten hebben.

Ik zou eigenlijk wel meteen met de normale regeling beginnen, nu kun je al je opstartkosten nog aftrekken.

Rasper
Topic Starter

#3 , 08 jan 2016 11:03

Ik zou eigenlijk wel meteen met de normale regeling beginnen, nu kun je al je opstartkosten nog aftrekken.
In mijn geval zou dat niet echt van toepassing zijn, denk ik. Het materiaal dat ik nodig heb, heb ik al jaren.

Reclame

jef007

#4 , 08 jan 2016 15:05

het bedrag is opgetrokken tot 25.000 euro!

Rasper
Topic Starter

#5 , 09 jan 2016 14:29

het bedrag is opgetrokken tot 25.000 euro!
Dat is nog niet officieel in gang gegaan, toch?
Vanop Belgium.be:

"Vanaf 1 januari 2016 zal het beperkt omzetcijfer voor de toepassing van de vrijstellingsregeling van belasting voor kleine ondernemingen opgetrokken worden van 15.000 euro naar 25.000 euro. De aandacht wordt gevestigd op het feit dat de wetteksten die deze wijzigingen bevatten nog niet gepubliceerd zijn en dat de overgang naar de drempel van 25.000 euro afhankelijk is van een machtiging van de Europese Raad."

LeenW

#6 , 09 jan 2016 14:30

Vorige keer (van 5580 naar 15000) was het ook pas ergens in april officieel, met terugwerkende kracht naar 1 januari.

perrush

#7 , 10 jan 2016 20:03

en het is niet het inkomen < 15.000 maar de omzet. voor de meesten onder ons is dat wel een verschil

Oma

#8 , 15 jan 2016 23:26

Het is heel eenvoudig om over te schakelen naar van de vrijstellingsregeling naar de gewone kwartaalaangifte regeling.
Weet ook wel dat de vrijstellingsregeling bepaalde beroepen uitsluit.

Nadeel: als je nu kiest voor de vrijstellingsregeling kan je de btw van je investeringen niet terugkrijgen... Dat kan eventueel wel interessant zijn.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”