aftrek hypothecaire leningen inkomstenjaar 2014

PaulMSK
Topic Starter

aftrek hypothecaire leningen inkomstenjaar 2014

#1 , 30 jun 2015 04:13

Beste leden,

een vraag:

we hebben gezamenlijk 2 hypothecaire leningen lopen, aangegaan in 2003 (contractdatum), 1x voor de aankoop woning en 1x voor de verbouwing ervan.
- Dienen wij elk afzonderlijk in onze belastingaangifte voor elke lening het forfaitaire bedrag van 2.280E op te geven (dus elk van ons geeft 4.560E op)?

Bijkomende vraag:

we zijn pas gestart met afbetalen hypothecaire lening tbv verbouwing in 2005.
- Kunnen wij de verhoging van 760E voor leningen jonger dan 10 jaar ook mee opgeven in onze belastingaangifte of geldt enkel de contractdatum en speelt de aanvangsdatum betaling hierin geen rol?

Het zou fijn zijn heden nog enkele reacties te krijgen zodat we tijdig en correct alle posten invullen. Dank bij voorbaat!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 30 jun 2015 09:00

Het plafond van 2280 € geldt voor de korf. Dus niet per lening.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

basejumper

#3 , 30 jun 2015 09:04

Het plafond van 2280 € geldt voor de korf. Dus niet per lening. Anders zouden mensen ipv één lening en wel 3 of 4 van maken...
En het is de aktedatum die telt, niet de datum waarop uw kapitaalsaflossingen starten;
Wel rare vraag gezien uw lening al meer dan 10 jaar loopt... U heeft de vorige jaren toch ook uw aftrek ingegeven?

Reclame

PaulMSK
Topic Starter

#4 , 02 jul 2015 11:28

@basejumper:
dank voor de toelichting.
wij hebben wel degelijk vorige jaren onze aftrek ingegeven. toen werd de jaarlijkse kapitaalaflossing van beide leningen elk voor de helft opgegeven bij codes 1315/2315. mijn partner en ik zijn heden feitelijk gescheiden en ieder vult zijn belastingaangifte apart in. ik heb dit laten doen en bij het invullen gaf de persoon in kwestie aan dat het invullen van het plafond van 2.280 Euro in mijn vakje (1315) voldoende was, en dat heeft hij zo gedaan. Nu vraagt mijn ex-partner welk bedrag zij dient in te vullen, in de wetenschap dat het totaal afgeloste kapitaal om en bij de 8.000 Euro bedraagt. Ik denk dat 2.280 Euro in vak 2315 voldoende is...of klopt dit niet?!

basejumper

#5 , 02 jul 2015 16:55

Dat is in elk geval het plafond. Of dat overeenstemt met het aftrekbaar bedrag kan ik zo niet zeggen.
hangt af van het jaar waarin u de lening aanging? welk deel met hypotheek en mandaat was? Uw bank heeft ongetwijfeld een fiscaal programma waarmee men perfect kan zeggen wat u waar moet invullen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”