Woonbonus samen belaste echtgenoten; wat hoeveel invullen

danibell
Topic Starter

Woonbonus samen belaste echtgenoten; wat hoeveel invullen

#1 , 24 jun 2015 21:56

Naar aanleiding van een uitspraak op Radio 1 van vrijdag jongstleden, waar iemand het onfair vond dat gehuwden elk de woonbonus inroepen terwijl een single dit maar 1 maal kan, heb een vraag:
De lening is aangegaan in 2011. Ik vond het volgende in de bijlage bij deel I:
• Samen belaste echtgenoten en wettelijk samenwonenden die samen een lening hebben aangegaan waarvoor beiden recht hebben op de gewestelijke “woonbonus”, nemen het totale bedrag van de door hen beiden betaalde interesten en kapitaalaflossingen.
Mijn lening is beperkt en wij hebben in totaal 3380 euro terug betaald. Ik zelf kan in het vak niet meer dan 3040 euro zetten. Aanvankelijk dacht ik dat ik het resterende zijnde 3380-3040= 340 euro in het vak van mijn echtgenoot kon schrijven. Echter gekeken naar het gegeven van de bijlage zou ik dan tevens 3040 euro bij mijn echtgenote kunnen schrijven, er staat daar niet dat het verdeeld moet worden.
Er staat ook nergens dat het bedrag is beperkt tot het betaalde bedrag.

Wat is het juiste:

3040 en 340

of 3040 en 3040 op beide?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 25 jun 2015 10:15

Wat komt voor een hypothecaire lening, aangegaan in 2011 voor een eerste eigen woning, in aanmerking voor de woonbonus? Dat is het totaal bedrag dat betaald is aan aflossingen plus intresten. Dat bedrag mag tussen echtgenoten verdeeld worden , met voor elk van beiden een maximum van 3.040 €. In te vullen bij codes 3370 en 4370.
Indien uw totaal betaald bedrag 3.380 € is, kan u 3040 invullen bij de meest verdienende en het saldo ( 3380 - 3040 =) 340 bij de andere.

Een alleenstaande die eenzelfde lening zou hebben als u , mag idd slechts 3040 € inbrengen - en niet die 3380 , wat jullie wel kunnen doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”