Bijverdienste

gasttongeren
Topic Starter

Bijverdienste

#1 , 26 nov 2014 11:16

Tegenwoordig kan je met sommige apps geld verdienen door het maken van foto's en andere opdrachten als "mistery shopper".
Ik vermoed dat je deze "inkomsten" moet aangeven? Moet je dit invullen onder de code 1200/2200?
Wat zijn de gevolgen als je deze niet aangeeft? Hoeveel belastingen betaal je als je ze wel aangeeft?
Ik vermoed dat je op die manier +- 100 euro per maand ofzo kan verdienen. Wordt dit steeds beschouwd als een inkomen of kan dit beschouwd worden als een onkostenvergoeding? Zo ja, moet je dan ook iets aangeven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 26 nov 2014 11:40

De fiscus zou in 2015 internetverkoop beter gaan controleren, dus niet aangeven raadt ik u zeker af.

Afhankelijk van hoe die dingen juist werken (ben zelf niet helemaal met mee met de laatste trends ;) ), wordt u mss ook zelfstandige in bijberoep.

gasttongeren
Topic Starter

#3 , 26 nov 2014 12:56

Hoe het concreet werkt:
Er zijn een aantal opdrachten in winkels bij jou in de buurt, bijvoorbeeld: maak een foto van het rek met playstation-spelletejes, hoeveel exemplaren van spel x zijn aanwezig, hoeveel kost spel y, is er promotiemateriaal aanwezig voor spel z? Als je inzending (foto's en antwoorden op de vragen) aanvaard wordt krijg je een vergoeding, gaande van €2 tot uitzonderlijk € 20 (voor winkels die moeilijk te bereiken zijn of waar heel veel vragen beantwoord moeten worden).

Je hebt geen contract of dergelijke met de eigenaars van dergelijke apps noch met de opdrachtgevers (bedrijven die hun product-placement willen in kaart brengen) dus een werknemer ben je niet. Een activiteit als zelfstandige zou ik het ook niet noemen...

Kunnen dergelijke bedragen als een onkostenvergoeding beschouwd worden? Moet je ze dan ook op de een of andere manier aangeven?
Of maakt het helemaal niets uit of het nu als onkostenvergoeding of als inkomen beschouwd wordt en moet je het steeds op dezelfde manier aangeven? Zo ja, op welke manier?

Reclame

gasttongeren
Topic Starter

#4 , 01 dec 2014 09:01

Niemand een idee hoe je dit moet aangeven?

berenod

#5 , 01 dec 2014 12:16

Elke betaalde activiteit die je met regelmaat uitvoert word door de fiscus als een zelfstandige activiteit beschouwd.
Het is vooral de regelmaat van de activiteit die dit bepaald.
Eens per maand is zeker voldoende om zelfstandig beschouwd te worden.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”