beslag omwille van 30 jaar oude schuld personenbelasting

miemiedie
Topic Starter

beslag omwille van 30 jaar oude schuld personenbelasting

#1 , 06 jul 2014 16:27

30 jaar terug baatte mijn broer X een zaak uit, samen met zijn echtgenote, nu ex. De zaak werd stopgezet wegens scheiding. Er bleef een schuld aan BTW en personenbelasting onbetaald. Beiden bleven al die jaren onvermogend. (werkloos, niet voor beslag vatbaar). In 2010 overleed ons moeder. We (3 kinderen) erfden elk 50.000 €. Broer X kreeg minder want de notaris hield de BTWschuld (3.750 €, 80 % was intrest) in van zijn deel. Sedert hoorde mijn broer niets meer van die schuld zodat hij overtuigd was dat alles effen was. Vorige maand, 4 jaar na de erfenis wordt plots (zonder enige verwittiging) 100 % beslag gelegd op zijn spaar- en lopende rekening. Hij was genoodzaakt naar het OCMW te stappen want hij had niets meer. Toen hij vernam wat er aan de hand was is hij naar de belastingskantoor geweest waar ze hem verteld hebben dat ze zijn dossier weer eens hadden bovengehaald omwille van het feit dat ze opnieuw de verjaring moesten stuiten (30 jaar). Ze hebben hem gesust met te zeggen dat de schuld nog helemaal niet effen was, maar dat ze zouden kijken om de rest kwijt te schelden gezien zijn leeftijd (63 jaar) en zijn onvermogendheid. Eind van het verhaal: met een inkomen <1000 € werd hem het beetje extra om menswaardig te leven na 4 onbezorgde jaren abrupt afgenomen door meneer staat.
Mijn vraag hierbij is: indien de notaris niet op de hoogte werd gesteld van die schuld-personenbelasting en wel van de BTW-schuld, Is het mogelijk dat deze aanslag onrechtmatig is? Indien de schuld vereffend geweest was door de notaris in 2010 zou mijn broer 4 jaar minder intresten hebben moeten betalen. Wie is daar verantwoordelijk voor? Mijn broer heeft niets verzwegen, hij dacht dat alles vereffend was.
Zou mijn broer moeten een advocaat (pro-deo) onder de arm nemen?
De verjaring werd wel om de 5 jaar gestuit via een deurwaardersexploot, laatst vóór het overlijden van ons moeder.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 06 jul 2014 22:53

Ik snap uw vraag niet goed, de schuld wordt toch niet betwist en er is geen verjaring? Waarom zou de Staat dat dan niet mogen invorderen?

miemiedie
Topic Starter

#3 , 07 jul 2014 09:46

Ik dacht dat een notaris alle schulden moet opvragen vooraleer hij een erfenis verdeelt. Waarom is dit toen (4 jaar geleden) niet gebeurd?

Reclame

spinoza
Juridisch actief: Ja

#4 , 07 jul 2014 09:48

De BTW administratie en de dienst personenbelasting werken toch los van elkaar.
Het feit dat dus maar één schuld (BTW) inhield en niet de schuld personenbelasting is dus niet onrechtmatig.

'Indien die schuld vereffend geweest was in 2010' zou uw broer inderdaad 4 jaar minder interesten hebben moeten betalen... Maar dat is verwijten dat de belastingsdienst niet nog korter op de bal speelde.
Niet?

miemiedie
Topic Starter

#5 , 07 jul 2014 10:46

Ik dacht dat de notaris verplicht was alle schulden aan de staat op te vragen vooraleer hij tot verdeling overgaat?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”