buitenlandse levensverzekering

Raphaelh
Topic Starter

buitenlandse levensverzekering

#1 , 01 jun 2013 21:15

In de aangifte over het aanslagjaar 2013 is een nieuwe verplichting om individuele levensverzekeringen bij een buitenlandse maatschappij te melden. Men moet het bestaan ervan melden met de titularis en het land "waar" de verzekering werd afgesloten. In de meeste gevallen wordt het contract ondertekend in België en bij een belgische makelaar. Betekent dat dan, dat men België moet invullen want het contract werd hier toch afgesloten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 01 jun 2013 21:53

In tax-on-web staat België niet in de lijst waarin men kan aanvinken......
dus ik vermoed dat ze het land bedoelen waar de verzekeraar gevestigd is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 02 jun 2013 12:08

Een verzekering bij een filiaal van een buitenlandse verzekering wordt hier niet bedoeld. Bij de afhandeling van zo'n contract is er altijd een spoor voor de Belgische fiscus en aanverwanten. Ik vermoed dat hier vooral bedoeld wordt dat de Tak21 of 23 verzekeringen , die rechtstreeks in Luxemburg of Zwitserland en zo zijn onderschreven, bekend gemaakt worden. Of dat veel gaat uithalen is iets anders. Ook als die meer dan 8 jaar lopen , zijn die vrij van voorheffingen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

roharro

#4 , 02 jun 2013 20:00

Een verzekering bij een filiaal van een buitenlandse verzekering wordt hier niet bedoeld. Bij de afhandeling van zo'n contract is er altijd een spoor voor de Belgische fiscus en aanverwanten. Ik vermoed dat hier vooral bedoeld wordt dat de Tak21 of 23 verzekeringen , die rechtstreeks in Luxemburg of Zwitserland en zo zijn onderschreven, bekend gemaakt worden. Of dat veel gaat uithalen is iets anders. Ook als die meer dan 8 jaar lopen , zijn die vrij van voorheffingen.
Er zijn Belgische vermogensbeheerders (o.a. O... in Gent) die als commissionaris (tussenpersoon) buitenlandse spaarverzekeringen aanbieden.
Het is dus een kwestie van semantiek of men het land waar de verzekering werd afgesloten nu als B moet beschouwen (contractant was inderdaad in B als hij contract afsloot en het ondertekende; hij heeft het HIER afgesloten) of als het land waar het beheer van die spaarverzekering plaatsvindt (maar waar de contractant misschien nooit ter plaatse is geweest).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”