btw tarief voor derde land bij een dienst

floris
Topic Starter

btw tarief voor derde land bij een dienst

#1 , 07 jan 2013 00:48

Ik ben bezig met opstarten van een bedrijf en ik vroeg me het volgende af:
Neem dat ik een vereenvoudigde boekhouding voer en een Amerikaanse particulier laat mij een website voor hem ontwerpen(fictieve dienst). Moet hier dan btw op betaald worden?

Normaal zal er geen btw aangerekend worden op de factuur, maar stel nu dat het een verkoop is zonder factuur moet ik dan wel btw aanrekenen? Aangezien het over een particulier gaat en er mogelijks geen factuur is, ben ik serieus aan het twijfelen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jan 2013 08:08

Wat moet u doen?
Uw klant betaalt dan aanvankelijk aan u de btw, die hij later bij u terugvraagt
Vraag uw klant om een kopie van zijn legitimatie waaruit blijkt dat hij buiten de EU woont.
Vermeld het nummer van het legitimatiebewijs op de factuur.
U geeft uw klant de (kopie)factuur mee.
Laat uw klant de (kopie)factuur door de Douane voor uitvoer aftekenen.
Laat uw klant de getekende (kopie)factuur naar u opsturen. U toont daarmee aan dat de goederen daadwerkelijk de EU zijn uitgevoerd. Hij mag ook een ander bewijsstuk sturen, zoals een afschrift van een definitieve aangifte ten invoer in het niet-EU-land.
U betaalt de btw aan uw klant terug.
Bewaar alle documenten die te maken hebben met de aankoop.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

floris
Topic Starter

#3 , 07 jan 2013 10:10

Bedankt
Zeer omslachtig :s. Dus gewoon btw aanrekenen en die douane vergeten. Ik had gehoopt dat een rekeninguittreksel met het adres van de klant erop al genoeg zou zijn.

Reclame

bartvdv

#4 , 07 jan 2013 10:42

Waarom zou je geen factuur maken voor een particulier ?

floris
Topic Starter

#5 , 07 jan 2013 11:00

In dit geval is het niet verplicht, maar je kan dit doen.
Ik was dit enkel van plan als ik hierdoor geen btw zou moeten aanrekenen. Zonder btw heb ik een grotere marge aangezien de particulier eerder zal kijken naar de uiteindelijke kostprijs.

bartvdv

#6 , 07 jan 2013 11:41

Euh, je hebt geen vrije keuze in het wel of niet aanrekenen of wel of niet betalen van de btw. Ook niet in het wel of niet opmaken van een factuur als jij als bedrijf diensten levert. Ik zou me toch grondig laten voorlichten door de btw-administratie zelf.

@denlowie. Een Amerikaanse particulier kan geen btw terugtrekken. Mocht het een Amerikaans bedrijf zijn, dan is dat een factuur met 0% btw. Mocht het een Europees bedrijf zijn, dan is het 0% op voorwaarde dat het bedrijf beschikt over een geldig btw-nummer en moet de juiste reden voor het nultarief op de factuur worden vermeld. En de rest van jouw betoog lijkt me onzin. Een getekende kopie van de factuur laten terugsturen vanuit Amerika is geen bewijs dat de goederen effectief het land hebben verlaten.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”