geen belastingsafrekening

lin
Topic Starter

geen belastingsafrekening

#1 , 17 apr 2012 14:05

Ik heb al 2 jaar op rij geen belastingsafrekening ontvangen, van aangiftejaren 2009 en 2010. Ik werk halftijds en kan moeilijk geloven dat ik niets moet achterdragen of niets zou terugkrijgen, kortom dat mijn belastingen zouden kloppen op de euro! Mijn aangifte is gedaan via tax-on-web en in mijn status zie ik geen openstaande schulden heb en ook geen tegoeden. Moet ik zelf iets ondernemen of moet ik afwachten ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 apr 2012 14:50

Bel een naar controlekantoor belastingen. Niet normaal...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

gebruiker

#3 , 24 apr 2012 17:16

Ik heb al 2 jaar op rij geen belastingsafrekening ontvangen, van aangiftejaren 2009 en 2010. Ik werk halftijds en kan moeilijk geloven dat ik niets moet achterdragen of niets zou terugkrijgen, kortom dat mijn belastingen zouden kloppen op de euro! Mijn aangifte is gedaan via tax-on-web en in mijn status zie ik geen openstaande schulden heb en ook geen tegoeden. Moet ik zelf iets ondernemen of moet ik afwachten ?
Je hebt toch zelf een aangifte ingediend? En belangrijk: indien je wel degelijk een aangifte indiende, was die op tijd ingediend?

Over welke (inkomsten)jaren gaat dit?

Zijn inkomsten 2009 één van de beide jaren waar je naar verwijst? En bijkomstig, is er bedrijfsvoorheffing ingehouden geweest op inkomsten die je genoten hebt voor dat jaar 2009 (indien van toepassing)?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Reclame

jefke007

#4 , 24 apr 2012 20:19

Of eventueel juist zwijgen, en wachten tot de aanslagtermijn verstreken is.
Bij een TIJDIGE en GELDIGE aangifte verstrijkt de aanslagtermijn voor de inkomsten van 2010 op 30-06-2012. Anders komt er nog wel een jaartje of 3 bij

Omdat topicstarter in tax-on-web kon kijken, kon hij/zij zien dat er een aangifte is gebeurd.
In princiepe kunnen Alle VOORHEFFINGEN teruggevorderd worden van de fiscus. Blijft hoe dan ook bizzar.

Heb zelf ooit het geluk gehad om iets vergelijkbaars mee te maken. De morarotiumintresten alleen al waren duizenden euro op het bedrag van alle voorheffingen.

lin
Topic Starter

#5 , 11 mei 2012 16:38

Ik heb mijn aangifte gedaan met tax-on-web, maar heb daar geen bewijs van. Het gaat over inkomstenjaar 2009 en 2010. Er is bedrijfsvoorheffing afgehouden van mijn loon. Ik ben dat jaar verhuisd en veranderd van werk, ik dacht eerst dat het daar iets mee te maken had....
Ik heb op de site van testaankoop gelezen dat je best kunt wachten tot eind 2012 voor je iets laat weten aan de fiscus (voor inkomstenjaar 2009) en dat je dan, als je alles volgens het boekje hebt gedaan, inderdaad een serieus bedrag kunt ontvangen.
Ik ga nu alleszins nog even wachten en zien of ik iets krijg voor inkomstenjaar 2010.

jefke007

#6 , 11 mei 2012 20:38

Ik heb mijn aangifte gedaan met tax-on-web, maar heb daar geen bewijs van. Het gaat over inkomstenjaar 2009 en 2010. Er is bedrijfsvoorheffing afgehouden van mijn loon. Ik ben dat jaar verhuisd en veranderd van werk, ik dacht eerst dat het daar iets mee te maken had....
Ik heb op de site van testaankoop gelezen dat je best kunt wachten tot eind 2012 voor je iets laat weten aan de fiscus (voor inkomstenjaar 2009) en dat je dan, als je alles volgens het boekje hebt gedaan, inderdaad een serieus bedrag kunt ontvangen.
Ik ga nu alleszins nog even wachten en zien of ik iets krijg voor inkomstenjaar 2010.

Klopt volledig.

Want niet juist is dat je een tax-on-webaanfgifte niet kan nakijken. Je moet zelfs de datum kunnen terugvinden wanneer je aangifte gedaan is. Zo niet, heb je misschien zonder het zelf te weten geen aangifte gedaan. Je krijgt zelfs bij de aangifte een uniek aangiftenummer.

gebruiker

#7 , 13 mei 2012 20:55

Inkomstenjaar diende ingediend te worden in 2010. De fiscus had in principe tijd tot 30/06/2011 om je een aanslag te sturen.

Op dit moment is belangrijk dat je vaststelt wanneer/of je een aangifte indiende.

Als je zelf met tax on web de aangifte deed dan betekent dit dat je (normaal) met je e-ID toegang kan krijgen tot je gegevens bij de fiscus.

Log met je e-ID in op de volgende link:

https://eservices.minfin.fgov.be/portal ... en/welcome" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan krijg je al je fiscale documenten te zien.

Onder 'gegevens en documenten' klik je op 'documenten'.

Dan kan je ook vaststellen of daar een aangifte in zit voor dat inkomstenjaar 2009 (aanslagjaar 2010) (onderste venster 'ontvangen ivm uw dossier).

Kijk eveneens of daar geen belastingafrekening (aanslag) inzit voor dat inkomstenjaar 2009! (bovenste venster 'aan u toegestuurd').

Controleer dat eerst en noteer de datum dat je die aangifte verrichtte(en er geen aanslagbiljet te vinden is). In dit geval zorg dat je dit scherm 'documenten' afdrukt zodat je kan bewijzen dat er geen aanslag inzit.

Als de aangifte tijdelijk en effectief gebeurde dan behaal je de jackpot: terugbetaling van alle ingehouden bedrijfsvoorheffing.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

jefke007

#8 , 13 mei 2012 21:38

Vele mensen kunnen ook nog met een 'token' ipv met een e-ID aanmelden.

Wel nazien of uw aangifte
-tijdig
-geldig
-foutloos is gebeurd
anders hebben ze nog minstens 2 jaar extra om een aanslag te vestigen

lin
Topic Starter

#9 , 15 mei 2012 14:09

Bij nazicht op MYminfin heb ik inderdaad gezien dat daar een aanslagbiljet 2010 en 2011 bijstaan, voor een bedrag van respectievelijk 343 € en 144€ te betalen. Daarvan heb ik echter per post nooit iets ontvangen en wist ik dus niet dat ik moest betalen. De vervaldagen waren januari en oktober 2011. Een half jaar geleden heb ik nog gekeken op Myminfin en toen stond er dat ik geen tegoeden en geen schulden had, waardoor ik gerust was. Wat moet ik nu doen?

gebruiker

#10 , 15 mei 2012 21:52

Bij nazicht op MYminfin heb ik inderdaad gezien dat daar een aanslagbiljet 2010 en 2011 bijstaan, voor een bedrag van respectievelijk 343 € en 144€ te betalen. Daarvan heb ik echter per post nooit iets ontvangen en wist ik dus niet dat ik moest betalen. De vervaldagen waren januari en oktober 2011. Een half jaar geleden heb ik nog gekeken op Myminfin en toen stond er dat ik geen tegoeden en geen schulden had, waardoor ik gerust was. Wat moet ik nu doen?
Als er effectief een aanslagbiljet bestond, welke je nooit toegestuurd kreeg, dan moet je toch een brief gekregen hebben minstens voor de invordering ervan?

Ben je zeker dat je de vermelde bedragen nooit betaalde?

In je MyMinfin heb je ook een tabblad 'fiscale balans': staat daar iets in vermeld voor die beide aanslagen? Als er niets instaat dan is het verschuldigd belastingsaldo teruggebracht op 0 euro (en dien je voor beide jaren een tweede aanslagbiljet in je MyMinfin terug te vinden, waar de tweede de eerste op 0 plaatst). Of er staat niets meer in vermeld omdat beide aanslagen betaald werden.

Kijk ook eens in je tabblad 'betwistingen' of daar deze aanslagen niet terug te vinden zijn.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”