personenbelasting, onbekende inkomsten

madammeke
Topic Starter

personenbelasting, onbekende inkomsten

#1 , 22 jan 2012 13:08

Heb vorige week mijn aanslagbrief van de personenbelasting ontvangen, normaal trek ik altijd terug van de belastingen, en nu moet ik opeens betalen, en toen is me opgevallen dat ze me op 'onbekende inkomsten' hebben belast!

Heb cotact genomen met de belastingen, en die zeiden me dat ze niet geloofden dat wij zo'n klein inkomen hebben (mijn man is invalide, ik zorg voor hem en onze 4 kinderen, en heb dus geen inkomsten).
En daardoor hebben ze dus die onbekende inkomsten ingegeven.

Het enige wat ik kan doen is een bezwaarschrift indienen, en dan kan ik bij de belastingen komen discussieren?!

Kan dat zomaar iemand valselijk beschuldigen, zonder enige vorm van bewijs?

En wat kan ik doen, tips zijn meer dan welkom, want zit echt met mijn handen in het haar.

Nog even vermelden dat wij sinds 2010 in collectieve schuldbemiddeling zijn gegaan, en ook een failissement hebben laten uitspreken in 2011.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jan 2012 14:05

Vooraleer de fiscus dit mag doen moeten zij u aangetekend een bericht van wijziging of kennisgeving van aanslag van ambtswege versturen waarbij zij uitleggen waarom zij u zo belasten.

Als zij dit niet gedaan hebben is de aanslag nietig.

Dien tijdig een bezwaarschrift in bij de gewestelijke directeur.

madammeke
Topic Starter

#3 , 22 jan 2012 15:04

Het probleem is dat zij dit wel hebben gedaan, ik ontving eind oktober een brief, waarop stond dat het aantal kinderen ten laste verkeerd was, en werd gewijzigt, er stond ook nog iets anders bij dat dus over die onbekende inkomsten, dit was me echter niet duidelijk, en ik dacht dat het enkel ging om een berekening van wat we als gezin normaal als inkomsten zouden nodig hebben om te overleven, ik heb dus geen aandacht meer geschonken aan die brief, en heb die brief dus ook niet beantwoord....

Reclame

madammeke
Topic Starter

#4 , 22 jan 2012 21:59

iemand die weet wat de procedure is?

scorpioen

#5 , 22 jan 2012 22:52

Aangetekende brief aan de gewestelijke directeur waarbij u de aanslag aanvecht en de argumenten van de fiscus weerlegt.

madammeke
Topic Starter

#6 , 23 jan 2012 08:02

Dank u

dako

#7 , 27 jan 2012 11:02

Indiciaire afrekening, durft de fiscus wel meer doen hoor.

Ze berekenen vb kosten voor "levensonderhoud" XXXX€/jaar maal X aantal personen in gezin is vb 20.000€. Merken ze dat je gezin vb maar 10.000€ inkomsten zullen ze vragen hoe je de overige 10.000€ betaald hebt. (wat in aangetekende brief is gedaan).

Je kan dat vaak perfect aantonen (vb 10.000 euro van spaarrekening, terugbetaling van kasbons die in het verleden werden aangekocht,...) Mss/hopelijk kan jij dit ook aantonen (door vb begin van het jaar 0€ schulden, eind van het jaar 10.000€ schulden, waardoor nu collectieve schuldbemiddeling?
Dit indiciar tekort had je dan ook moeten verantwoorden toen je die aangetekende brief kreeg....

Indien je dat niet doet gaat de fiscus ervan uit dat je die 10.000EUR ergens anders haalt aan "zwarte" inkomsten, en gaat deze dan ook belasten.

Nu inderdaad zoals aangegeven aangetekend protesteren, en proberen persoonlijk te gaan bespreken(meestal veel efficienter), met natuurlijk de bewijzen hoe je het indiciar tekort verantwoord, en proberen uit te leggen waarom je op aangetekende brief niet reageerde...

Wat fiscus gaat doen weet ik niet, omdat je, door niet te reageren op aangetekende brief, als het ware akkoord ging met hun verhoging

scorpioen

#8 , 27 jan 2012 12:16

Wat fiscus gaat doen weet ik niet, omdat je, door niet te reageren op aangetekende brief, als het ware akkoord ging met hun verhoging
Het niet antwoorden op een bericht van wijziging wordt niet beschouwd als een akkoord. Trouwens, in fiscale zaken kan men zelfs op een akkoord terugkomen als men kan bewijzen dat dit akkoord niet met de realiteit overeenstemt. Wel is het mogelijk dat een ambtshalve aanslag gevestigd werd, wat een omkering van de bewijslast tot gevolg heeft.

madammeke
Topic Starter

#9 , 30 jan 2012 09:59

Ze zijn er nu toch echt mee aan het rammelen op de belastingen hoor.

Ben er dus persoonlijk langsgeweest om een verklaring te vragen.
Nu blijkt dat dat er geen inkomsten zijn aangegeven, enkel een bedrag van 500 euro van vakantiegeld?

Raar, want ik heb zelf de documenten afgegeven toen ik mijn aangifte liet doen, en het wordt ook electronisch doorgegeven door het FOD personen met een handicap.

Dus volgens de belastingen hebben wij dus in 2010 geleefd van 500 euro, en hebben ze geen weet van andere inkomsten.

Kan alleen maar bezwaarschrift indienen, en moet de bewijzen erbij steken.

Dus rekeninguittreksels, bewijs van ocmw, bewijs van invaliditeit, bewijs van schuldbemiddeling.

Ik begrijp dus niet hoe dit is kunnen gebeuren, ik heb alle papieren laten zien bij de aangifte, en het wordt zowieso electronisch doorgegeven aan de belastingen, hoe kan het dan dat ze dit niet hebben ingegeven bij mijn aangifte? Begrijp er niets van.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”