keuze stelsel hypothecaire lening aftrek

wdep
Topic Starter

keuze stelsel hypothecaire lening aftrek

#1 , 15 mar 2011 12:55

Mijn oude hypothecaire lening loopt af in sept 2012, betaal 900/maand en geniet nu via oud stelsel +-2000 euro belastingsvermindering/jaar.

Dit jaar zou ik echter graag starten met verbouwingswerken, waarvoor ik een heropname zal doen van 50 000 euro, afbetaling 500 euro/maand 10 jaar.
Ik voorzie echter maar een kleine afbetaling dit jaar van de nieuwe lening (maximum 1500 euro).

Nu moet ik een keuze maken van nieuw stelsel (woonbonus) versus oud stelsel,
als ik kies voor nieuw stelsel : vervalt mijn aftrek van de oude lening, zijnde 2000 euro in 2011? Aftrek nieuwe lening zal zeer beperkt zijn, dus korf niet gevuld.

Als dit het geval is, moet ik dan best wachten tot januari 2012 met nieuwe lening , zodat ik 2011 nog 12*900 kan aangeven , en vanaf 2012 nieuwe stelsel 12*500€ ?

Helpdesk belastingsdienst beweert dat dit het geval is, maar toch heb ik hier mijn twijfels. kan toch niet dat ik aftrek oude lening niet meer kan inbrengen waardoor mijn korf 2/3 leeg is ondanks totaal 12300 betalingen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 15 mar 2011 16:49

Ik vermoed dat uw maximale aftrek voor hypothecaire kapitaalsaflossingen gevuld is met die 9 afbetalingen in 2011. U geeft dan niets aan van die nieuwe lening , en volgend jaar kan u de woonbonus genieten voor het volle bedrag.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wdep
Topic Starter

#3 , 15 mar 2011 17:57

dank,
Dit jaar betaal ik inderdaad nog 12 x 900 euro, volgend jaar nog 10 x 900 euro obv oude hypotheek.

Ik kan dus 2011 nog recupereren op oude manier, ondanks dat ik nieuwe lening ben aangegaan waarvoor ik enkele afbetalingen doe.
Deze nieuwe afbetalingen geeft ik uiteraard niet aan.

In 2012 ga ik over naar aftrek nieuwe lening 12 x 500, volgens woonbonus systeem.
Resterende oude afbetaling 10 x900 geef ik niet meer aan.

Dit was ook mijn logica, maar zoals gezegd, helpdesk van belastigsdienst was zeer categoriek (en niet al te vriendelijk :evil: ) :
je moet kiezen op moment van nieuwe lening, dit is in 2011 en je kan enkel 1 lening aftrekken, enkel de nieuwe dus ....
.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”