Hallo;
Ik zou willen weten of er een limiet staat op het aantal woningen die je particulier mag kopen en verkopen zonder hierop extra belast te worden via personenbelasting.
Moet er een bepaalde tijd zijn tussen de verkoop van mijn eigendommen?
Het criterium is niet een tijd tussen de verkoop van meerdere eigendommen, maar het aantal transacties over een bepaalde periode (vb het aantal aankopen en verkopen binnen de 10 jaar).
Wordt er ook rekening gehouden met verkoop eigendommen die reeds langer dan 5 jaar in bezit zijn?
Ja (er kan een periode van 10 jaar genomen worden).
Mijn bedoeling is 2 huizen te verkopen; 1 reeds 6 jaar in bezit & 1 slechts 1 jaar in bezit; ik heb 6 jaar geleden al een woning verkocht.
Indien je adres officiëel staat op één van deze woningen dan is de meerwaarde op die bepaalde woning vrijgesteld, er zijn nog andere vrijstellingen maar ik vermoed dat deze niet het geval zullen zijn (ruilingen, ruilverkavelingen, woning toebehorend aan niet-ontvoogde minderjarigen of onbekwaamverklaarden, toebehorend aan een persoon aan wie een voorlopig bewindvoerder is toegevoegd).
Indien het voorgaande niet voor een uitzondering zorgt van de belastbaarheid: 'winst' op de woning (na correcties in de berekening) meer dan 5 jaar in bezit 16,50% + gemeentebelasting, indien minder dan 5 jaar 33% + gemeentebelasting.
De berekening van hetgeen belastbaar is dat is ietwat te complex om dat hier te plaatsen. Het belangrijkste element is hier dat je alle gedane uitgaven voor de renovatie aan die woningen in mindering kan brengen van het belastbaar bedrag (indien je facturen hebt!).
Ik zou vanaf volgend jaar 1 woning per jaar willen kopen renoveren en terug verkopen.
10 woningen in een periode van 10 jaar maakt dit tot een beroepsactiviteit. Het enige voordeel in dit geval zijn de lagere registratierechten op je aankopen.
(heb je geen kinderen? denk aan de mogelijkheden van Vlaamse verbeteringspremies - meervoud over een periode van 10 jaar - of renovatiepremie - 1 x, alsmede aan de mogelijkheden van aftrek energiebesparende maatregelen en het belastingkrediet in dit geval; denk hier ook eventueel aan het officiëel adres van het kind/koper van een woning en de onbelastbaarheid van de gerealiseerde 'winst').
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)