Hallo Allemaal,
Sinds ik invalide ben (al jaren) moeten wij nu elk jaar belastingen bij betalen. Dit jaar was het bedrag 4000€ en verschoot ik mij enorm.
Dus ben ik mijn aangiften van de voorbije jaren eens gaan nakijken (vroeger kregen we altijd geld terug dus deed ik dat niet). Nu moest ik dus vaststellen dat ik als invalide de woonbonus en pensioensparen niet meer kan inbrengen ,aangezien mijn deel een 0 saldo is blijkbaar.
Dus stuurde ik 2 weken geleden een mail naar de Minister van Financiën.... Met de vraag waarom dit zo berekend wordt daar we 4000€ belastingen moeten bijbetalen dus dat het logischer zou zijn van alle belastingskortingen op het einde te verrekenen zodat ik als invalide wel mijn woonbonus en pensioensparen kan ingeven en dus ook die korting krijg die elke mens krijgt.
Nu gisteren krijg ik brief van de belastingen , ze hadden "ineens" mijn belastingen nagekeken en hadden toch wel een foutje gevonden. Dus er gaat een verrekening gebeuren van de laatste 3 jaren en ga dus moeten betalen voor de verkeerde aangifte. Daar heb ik uiteraard geen probleem mee, want juist is juist.
Maar ik krijg dus ook een boete , zijnde een belastingsverhoging van 10% , staat ook duidelijk in vermeld dat het niet om bewuste belastingsontduiking gaat.
Maar die boete vind ik zo unfair!
Dus je stuurt en mail naar de Minister van Financiën met een opmerking en hop ze sturen direct de inspectie op u af ! Ben er echt niet goed van , dit zijn toch gewoon pest maatregelen!
Dus optie 1 is verrekening en boete aanvaarden.
Optie 2 is niet akkoord gaan en dan staat er letterlijk in de brief dat ze elke aangifte tot op het bot gaan uitspitten en de boete kan oplopen tot 200%
Iemand ervaring met zulke praktijken ?
Wat moet ik verwachten van die 10% belastingsverhoging als boete ? Op basis van wat wordt dat berekend?
Want als invalide is het al elke maand tellen om rond te komen....dus heb nu gewoon schrik dat ik de boete niet zal kunnen betalen.
Alvast bedankt voor de hulp / het advies.