dringende vraag belastingen na echtscheiding via EOT

sando
Topic Starter

dringende vraag belastingen na echtscheiding via EOT

#1 , 19 jun 2009 17:22

In onze akte is het volgende overeengekomen:

inkomensbelastingen
iedere verzoeker betaalt zijn eigen belastingen( met betrekking tot de inkomsten van het jaar 2008 vanaf 01 januari 2009.)alle bij of terugvorderingen ,nog betrekking hebbende op de inkomsten van het jaar 2007,zullen toegerekend worden aan iedere verzoeker ten belope van de helft.

Mijn ex-vrouw staat reeds meer dan een jaar op ziekenkas, wat dus serieus gaat doorwegen in de belastingsaangifte . Uit voorgaande tekst versta ik dat ik mij hier dus geen zorgen om moet maken,juist?

Zowel mijn ex-vrouw als ikzelf hebben nu een belastingsbrief ontvangen, toch staan beide brieven op alletwee onze namen? Hoe moeten we deze nu invullen?
Krijgen we elk apart dan onze eigen persoonlijke afrekening?
Kan ik door wanbetaling van haar nog opdraaien voor haar deel?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 19 jun 2009 17:54

Indien jullie al officieel gescheiden zijn, zul je op deze site zeker veel antwoorden vinden op je vragen.

Indien jullie nog niet officieel gescheiden zijn, kijk je beter op deze site.

j.demoor

#3 , 21 jun 2009 12:19

“Art.394...§2.In afwijking van §1 kan,in geval van feitelijke scheiding van de echtgenoten,de belasting op het vanaf het tweede kalenderjaar na de feitelijke scheiding verworven inkomen van één van de echtgenoten,alsook de roerende voorheffing en de bedrijfsvoorheffing die vanaf hetzelfde kalenderjaar op naam van één van hen wordt ingekohierd, niet meer worden ingevorderd op het inkomen van de andere echtgenoot of op de goederen die deze met dat inkomen heeft verworven...”(Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

“Art.1304.Het vonnis of het arrest waarbij de echtscheiding wordt uitgesproken, heeft ten aanzien van *derden eerst gevolg vanaf de dag waarop het is overgeschreven...Ten aanzien van de goederen van de echtgenoten heeft de beslissing echter gevolg vanaf het **proces-verbaal opgemaakt ter uitvoering van artikel 1292...”(Gerechtelijk Wetboek).

* de Fiscus is een ‘derde’ ; ** dit is bij het (eerste) verschijnen voor de voorzitter.

‘Zowel mijn ex-vrouw als ikzelf hebben NU een belastingsbrief ontvangen’ betreft aanslagjaar 2009 en inkomsten 2008.Hierbij dient vooraf onderzocht wanneer de feitelijke scheiding en de echtscheiding ingingen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”