Beste,
Ik werk als zelfstandige en werk met een boekhoudkantoor voor mijn jaarlijkse aangifte.
Een paar jaar geleden was dit 1 persoon. Die rekende mij 100 euro aan per jaar voor de belastingaangifte. Hij kende mijn situatie goed. Af en toe belde ik hem of hij mij om te zien wat voor documenten ik moest voorleggen voor een correcte aangifte.
Toen ik op vakantie was en ik reeds een tijdje niks meer van mijn boekhouder gehoord had stuurde ik hem een mailtje om te zien wat hij nodig had van mij(want de deadline van de aangifte was heel close).
Ik kreeg een mail terug dat mijn boekhouder op pensioen was en er niet meer werkte en dat ze overgenomen waren door een groter kantoor.
Ze kenden mijn situatie helemaal niet en hebben daardoor een verkeerde aangifte gedaan(in 2021). Waardoor ik uiteraard meer e-mails stuurde en telefoneerde om het te kunnen fixen.
Plots kreeg ik hiervoor facturen.. ik betaalde deze gewoon zonder echt te weten hoe ze tot deze factuur bedragen kwamen want hiervoor was het gewoon een jaarlijkse kost van 100euro. Alles was toen trouwens altijd correct.
Ik liet het echter zo. Maar daarna kreeg ik vaker facturen opgestuurd, blijkbaar moest ik nu betalen voor elke communicatie, zonder dat dit me werd medegedeeld.(mss contractueel via online handtekeningen, moet nog wat verder uitpluizen maar tot zover vind ik nergens hun “uurtarief” terug)
Nu recent maakte mijn boekhouder weer een grote fout waardoor ik 1000 à 2000 euro meer moet betalen aan belastingen. Een fout die ontstond doordat ze mijn situatie helemaal niet kenden en forfetaire onkosten gebruikten ipv dat ik ze zelf aangaf. Hierdoor deed ik zelf vrij veel research en stuurde hen wat e-mails en telefoneerde ik hem ook om te zien hoe we deze fout konden rechtzetten.
Tot mijn grote verbazing stuurden ze mij terug een factuur voor deze e-mails en dat telefoongesprek.. ik zei dat het absurd is mij aan te rekenen voor emails waarin ik uitleg vraag over waar de factuur uit bestaat en hoe ze tot dit bedrag kwamen.
Ik besloot slechts een deel te betalen van een factuur die bestond uit prestaties geleverd tem 31/12/2022. Waarin ik hen ook uitlegde dat ik niet betaal voor emails waarin ik uitleg vraag over een factuur en al zeker niet voor emails ivm hun wanprestaties. In diezelfde mail zei ik ook dat ik de samenwerking met hen stopzet en wenste hen een goed nieuwjaar en dat ik er van uitging dat alles nu betaald is. Adios.
Maar plots stuurde ze me nog een extra factuur van 200euro. Ik heb er niet meer op gereageerd want ze toveren letterlijk facturen uit hun mouw in de hoop dat ik het betaal.
Nu een maand later krijg ik een e-mail van hun advocaat en incassobureau dat ik de 200 euro moet betalen + 50 euro aan incasso kosten etc etc. anders komt het voor de rechtbank(zeggen ze)
Dit voelt allemaal aan als pure diefstal.
Wat is de beste manier om hier mee om te gaan?
Mvg,
M.