Beste
In augustus kreeg ik een brief van de belastingsdienst waarin vermeld stond dat men controle zou uitvoeren op 2 aanslagjaren en men vroeg men mijn beroepsonkosten te bewijzen (particulier). Ik stuurde alles op, men stuurde een antwoord terug. Lang verhaal kort heb ik ergens een fout gemaakt, ik bracht ook mijn auto in, net als mijn moto. Ik wist niet dat dat niet kon, dus dat werd rechtgezet, tot daar toe geen bezwaar, men zou de auto eruit halen en enkel de moto inbrengen. Er wa ook een geschik ivm de km en het verbruik van de moto, maar daar hebben ze toegegeven dat ik het aan het rechte eind had.
Nu kreeg ik dus bovenstaande als antwoord terug. Dus ik dacht, ok een bedrag achterbetalen omwille van de fout die ik maakte.
Nu kreeg ik het totaal in mijn brievenbus van 5000eu+ terug te betalen!
Dat is uberhaupt meer dan het dubbele dan wat ik ooit heb terug getrokken. Ik heb de berekening nagegaan die er deze keer in detail op stond en ik merk 2 dingen op:
1) mijn berekening voor de beroepsonkosten is als volgt: alle facturen van de moto( dus afschrijving(op 3 jaar), onderhoud ect) optellen en dan het aantal km gereden maal gemiddeld brandstofverbruik erbij optellen en mijn 20% doen. Kwam op 9000 eu
hun berekening is echter: alles optellen van facturen en dat delen door aantal werkdagen (en de km gereden per werkdag). Komen ze uit aan 3000 eu. Verschil dus van 6000 eu in hun voordeel.
Klopt hun bereking wel? Ik heb het wel degelijk opgezocht hoe het moest, ben gaan navragen en iedereen zei ja uw bereking is juist? En nu plots is de bereking anders? Wie is correct in deze? Als ik uitga van de bereking van de belastingsdienst dan kost mijn moto van 9900 eu per jaar afschrijven zelfs minder dan wat ik mag afschrijven! Dat kan toch niet?
2) Er staat een bedrag te vinden op die berekening waar ik kop nog staart aan krijg? Het gaat over saldo federale beslastingen. De twee jaren die ik moest bewijzen staat daat plots een bedrag van 2700 erbij gekletst, terwijl al de andere jaren daar een lager bedrag (pakweg 900 eu) afgetrokken wordt?
Wat is dit bedrag? waarvoor dient het? Waarom normaal min en nu plus?
Bedankt alvast
ps ik ben geeeeen grootverdiener. Een gewone werkende mens met een modaal inkomen