#10 , 23 apr 2009 08:58
Indien een controleur vermoed dat ik alles doorverkocht heb zonder BTW, dan kan deze steeds langskomen om te constateren dat alle goederen nog aanwezig zijn bij mij...dus niet doorverkocht.
Ik zie niet in waarom ik mijn BTW zou moeten laten doorhalen. Het is immers in bijberoep en indien ik de kans krijg om een taak uit te voeren in bijberoep moet ik kunnen beschikken (althans in mijn geval) over een BTW-nummer. Anders kan ik deze taak niet zomaar uitvoeren.
Vergeet niet dat ik, indien ik geen verdienste heb, of niet veel verdienste, ik ook geen beroepsonkosten aftrek voor dit bijberoep. Ik trek daarenboven dus ook geen BTW af, aangezien de goederen niet bestemd waren voor mijn bijberoep. Toch niet op dat moment.
Stel dat ik iets koop dat ik privé wens te gebruiken en ik kan een klus doen in bijberoep, maar ik heb geen factuur aangevraagd met mijn BTW-nummer op, dan kan ik deze factuur niet meer inbrengen voor de BTW-administratie.
Ik heb trouwens al gevraagd in een winkel waar ik veel ga, of ze een gewone factuur zonder BTW-nummer konden geven, maar dat was moeilijk, omdat ik anders niet op de listing zou staan van dat jaar.
Ik heb dit ook nagevraagd aan iemand van de belastingen en die persoon deelde me mee dat het eigenlijk geen probleem is, zolang ik de goederen niet ten onrechte inbreng in mijn onkosten. Hij zei wel dat wanneer ik ergens korting krijg in een firma, dat dit eigenlijk een soort verdoken voordeel was, maar dan moeten ze alle firma's die korting krijgen daar ook op belasten.
Maar elke controleur gaat misschien anders reageren op zoiets.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat het een probleem is, want ze hebben wel grotere vissen te pakken.
Ik houd eigenlijk gewoon mijn BTW-nummer (of ondernemingsnummer) om, indien er zich een klus zou voordoen, ik kan toehappen en de mensen niet moet ontgoochelen omdat ik de job niet kan doen.
En dat ik dus totnogtoe er niet veel mee gedaan heb, heeft geen aanleiding gegeven tot verliezen voor de staat. Vergeet niet dat je bij veel firma's enkel korting krijgt afhakelijk van hetgeen je bij hen verbruikt hebt over een bepaalde periode. In mijn geval krijg ik dus wel af en toe een korting, maar belange niet altijd.
Ik zou het natuurlijk eens aan de BTW-administratie zelf kunnen vragen, maar ik zal dit maar niet doen, je weet inderdaad maar nooit. Ikzelf voel me alleszins niet schuldig dat ik af en toe eens een korting krijg in één of andere firma. De gewone consument moet immers altijd voor alles en nog wat opdraaien en dat een firma bereid is van een deeltje van hun winst af te staan, daar zit ik niet mee.
Een kennis van mij heeft onlangs een nieuwe wagen gekocht en heeft extra korting gekregen omdat hij een ondernemingsnummer heeft (heeft BTW-vrijstelling). En op een bedrag dat neigt naar 25.000 euro kan dat al eens tellen. En de verkopers doen er niet moeilijk over. Ze stellen het zelf voor.
Wat betreft het aanvragen van het BTW-nummer: ik heb een aantal jaren geleden het BTW-nummer aangevraagd en heb er toen ook kort iets mee gedaan dat ik beëindigd heb door omstandigheden. Daarna heb ik geheel onverwachts enkele jobkes gekregen en het zijn net die jobkes die ik nog wel af en toe eens wil kunnen doen indien een klant enkel wil werken met een freelancer, zelfstandige en niet met een interim-kantoor.
In de sector die ik werk is het interessant om een bijberoep te hebben, om af en toe eens iets bij te kunnen doen. Dat ik er zelf momenteel niet veel mee doe is omdat ik in de eerste plaats de voorkeur geef om via interimkantoren te werken en vele klanten willen dit ook niet anders.