Terugbetaling belastingen

wanton

Re: Terugbetaling belastingen

#31 , 18 dec 2012 16:25

Kan iemand voor een leek uitleggen wat de percentages in de twee laatste kolommen willen zeggen. Eventueel aan de hand van een voorbeeldje. Dus uitleggen voor een leek aub.

4de kwartaal - betaling ten laatste op 20.12.2012 - belastingsvoordeel gekoppeld aan deze voorafbetaling: 1,5 % - bekomen van vermindering: 0,75 %
Vennootschappen en zelfstandigen dienen een voorschot te betalen voor de belastingen van het lopend inkomstenjaar. In dat geval krijgen zij een verlaagde vermeerdering. Voor het deel betaald voor 20/12 is dat 1.5 %.
Voor loon- en weddetrekkenden die maandelijks een voorheffing betalen , is dat eigenlijk niet meer van toepassing. Alleen indien men verwacht veel te moeten bij betalen kan men een voorafbetaling doen met een verhoging van 0.75 %. Dus een bijkomende storting van 1000 € telt voor 1007.5 €.
Indien men vroeger in het jaar betaalt - 10 april , 10 juli , 10 oktober - zijn de toegepaste rentevoeten ook hoger.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
krisss

#32 , 07 jan 2013 15:45

Er is ook een probleem met de gehuwde belastingplichtigen die uitgave hebben ingevuld voor belastingvermindering tegen inbraak- en brandbeveiliging. De verdeling van deze belastingvermindering onder de man en de vrouw werd aangevochten en ligt momenteel voor bij het Grondwettelijk Hof. Al deze aangiften zijn bijgevolg geblokkeerd in afwachting van een uitspraak van het Hof.
Is er ondertussen meer duidelijkheid hierover? Dit punt is kort in de pers verschenen na de uitspraak van het Grondwettelijk Hof. Maar of de fiscale administratie ondertussen een aanpassing van de wet uitgevoerd heeft, is mij onduidelijk.

Wij zitten jammergenoeg bij de 'gelukkigen' die deze aftrekpost gebruikt hebben :?
Dit probleem zou intussen van de baan zijn en de aanslagbiljetten zouden deze maand verstuurd worden

mvanhorck

#33 , 12 jan 2013 15:48

Ik heb in Oktober 2012 een brief gekregen waarin stond dat ik mijn belastinggeld eind December terug zou krijgen. Omdat we in begin van 2012 verhuist zijn naar het buitenland (Ierland), en een buitenlandse bankrekening hebben moest ik dit in Oktober via een brief bevestigen. Dit heb ik gedaan en in December eens gebeld of alles in orde was. De belastingdienst bevestigde mijn bankrekening nummer zoals ik die via die brief (tevens email) had opgegeven in Oktober.

Nu is het 12 Januari en heb mijn belastinggeld (9K) nog steeds niet terug? Ik heb gebeld met de belasting dienst in Korteberg en deze vertelde me dat het normaal 10 - 14 dagen langer kon duren omdat het naar het buitenland gaat? Ik heb er weinig vertrouwen in om eerlijk te zijn, maar is er onder jullie iemand die hetzelfde heeft? Of zoiets al een keer heeft meegemaakt dat het bedrag zoals in de brief stond niet op tijd werd betaald?

Marlon

Reclame

wanton

#34 , 12 jan 2013 19:05

Is onderweg , marlon.De binnenlandse verrrichtingen worden door de administratie via electronische weg doorgegeven zodat de gelden de laatste werkdag op de rekening staan. Buitenlandse begunstigden , wil zeggen dat het een individuele verrichting betreft met specifieke behandeling, ook in de banken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”