Belastingaangifte niet-rijksinwoner geweigerd

scorpioen
Juridisch actief: Nee

Re: Belastingaangifte niet-rijksinwoner geweigerd

#16 , 16 dec 2015 18:45

De fiscus moet bewijzen dat u uw woonplaats of zetel van fortuin in België hebt. Als u in de bevolkingsregisters ingeschreven bent is er een vermoeden dat u uw woonplaats in België hebt. Als dat niet het geval is vervalt dit vermoeden en ligt de volledige bewijslast bij de fiscus. U bent niet verplicht akkoord te gaan met het standpunt van de fiscus. Als een aanslag gevestigd wordt kan u bezwaar indienen, en daarna naar de fiscale rechtbank stappen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Julius777
Topic Starter

#17 , 16 dec 2015 19:14

De fiscus moet bewijzen dat u uw woonplaats of zetel van fortuin in België hebt. Als u in de bevolkingsregisters ingeschreven bent is er een vermoeden dat u uw woonplaats in België hebt. Als dat niet het geval is vervalt dit vermoeden en ligt de volledige bewijslast bij de fiscus. U bent niet verplicht akkoord te gaan met het standpunt van de fiscus. Als een aanslag gevestigd wordt kan u bezwaar indienen, en daarna naar de fiscale rechtbank stappen.
De redenering van de fiscus dat men "minstens 24 maand in het buitenland moet verblijven": is dat een circulaire of een wet? Is die 24 maand (circulaire of niet) juridisch bindend of niet?
Kan de fiscus aanhalen dat de 183-regel van het dubbelbelastingverdrag zomaar niet meer geldt of van toepassing is?

Bovendien is de fiscus (zelfde controleur) in mijn geval dan toch zeer inconsistent:

- In 2013 heb ik 11 maanden in Duitsland gewoond: geen probleem
- In 2014 heb ik 8 maanden in Duitsland gewoond: geen probleem
- Voor 2015 zal ik 6 maanden in Duitsland hebben gewoond: opeens wel problemen...

Ik veronderstel dat dat laatste bezigheidstherapie is of louter een robbertje pesten van invaliden daar ik gehandicapt ben.
Ik denk eraan een klacht in te dienen bij het CGKR op de koop toe.

???

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#18 , 16 dec 2015 19:33

Minstens 24 maanden in het buitenland verblijven is zeker geen wet. Bij mijn weten staat dat ook niet in een circulaire. Een circulaire is trouwens geen wet en de rechter is niet verplicht een circulaire toe te passen.

Reclame

polk

#19 , 16 dec 2015 19:48

Mogelijk vermoedt uw controleur op basis van feitelijke elementen (bijvoorbeeld bizarre datums van in- en uitschrijven die erop wijzen dat u net aan de 183-regel probeert te voldoen) dat u niet werkelijk in Duitsland hebt gewoond en dat die 183 dagen deels fictief zijn. Een feitelijk vermoeden is een geldig (weerlegbaar) bewijsmiddel, het is dus aan u om dit te weerleggen (bv door de noodzaak van uw verhuizen uit te leggen en aan te tonen dat u werkelijk in Duitsland gewoond hebt). Als u uw controleur niet overtuigd krijgt is het aan een rechter om te oordelen welk bewijsmiddel doorslaggevend is: het feitelijk vermoeden dat u niet werkelijk in Duitsland woonde vs. het wettelijk vermoeden dat uw domicilie uw woonplaats is.

Ik speculeer maar wat naar de houding van uw controleur hé, ik ken uw situatie niet.

Waarom zou het feit dat u gehandicapt bent er iets mee te maken hebben? Hebt u concrete elementen die in die richting wijzen?

Julius777
Topic Starter

#20 , 16 dec 2015 19:52

Minstens 24 maanden in het buitenland verblijven is zeker geen wet. Bij mijn weten staat dat ook niet in een circulaire. Een circulaire is trouwens geen wet en de rechter is niet verplicht een circulaire toe te passen.
Kan ik daar op voorhand al tegen ingaan en mij niet akkoord verklaren tegen de fiscus of moet ik eerst het aanslagbiljet afwachten en dan bezwaarschrift indienen? of maw NU een aangifte speciaal BNI afdwingen?

Wat kan ik NU, op dit ogenblik ondernemen om het niet zover te laten komen?

polk

#21 , 16 dec 2015 20:08

Je kan pas bezwaar indienen na ontvangst van een aanslagbiljet waar je niet mee akkoord bent.

Wat je nu in elk geval kan doen is je controleur overtuigen dat je verhuisactiviteiten terecht/nodig/nuttig waren. Eventueel kan je de overste van uw controleur proberen te bereiken als je denkt dat deze iets persoonlijk tegen je heeft.

Fortuin

#22 , 16 dec 2015 21:01

Waar in de procedure zit je momenteel? Bericht van wijziging, kennisgeving van taxatie?

Persoonlijke ervaring leert mij dat het bijna onmogelijk is een lokaal controlekantoor te overtuigen is van hun ongelijk.

Julius777
Topic Starter

#23 , 16 dec 2015 21:18

Waar in de procedure zit je momenteel? Bericht van wijziging, kennisgeving van taxatie?

Persoonlijke ervaring leert mij dat het bijna onmogelijk is een lokaal controlekantoor te overtuigen is van hun ongelijk.
Ik heb een aangifte (speciaal) voor niet-rijksinwoners voor aanslagjaar 2015 (= inkomstenjaar 2015) aangevraagd bij mijn belastingkantoor.

Dit werd mij botweg per email geweigerd.

Aldus zover...

Wat is de meest efficiënte weg die ik nu kan afleggen?

polk

#24 , 16 dec 2015 21:26

Tja, u kan dat controlekantoor niet dwingen u een aangifte te bezorgen als ze niet willen meewerken hé...

Volgens mij kan u enkel in bezwaar gaan tegen uw aanslagbiljet personenbelasting aanslagjaar 2016 en daarin uw uitleg doen. Nu kan u alle briefwisseling met het kantoor reeds verzamelen om aan te tonen dat u in elk geval moeite hebt gedaan inzake het aanvragen van een aangifte bni.

Fortuin

#25 , 16 dec 2015 21:37

Inderdaad, e-mail goed bewaren. Je spreekt over "aanslagjaar 2015 (= inkomstenjaar 2015)" - gaat het hier om een BNI van dit jaar, of vorig jaar (dus AJ2015, inkomsten 2014)? Is er reeds een aangifte gebeurd?

Daarnaast alle bewijsstukken reeds beginnen verzamelen, hoe meer tijd je hebt, hoe beter.

Julius777
Topic Starter

#26 , 16 dec 2015 21:58

Inderdaad, e-mail goed bewaren. Je spreekt over "aanslagjaar 2015 (= inkomstenjaar 2015)" - gaat het hier om een BNI van dit jaar, of vorig jaar (dus AJ2015, inkomsten 2014)? Is er reeds een aangifte gebeurd?

Daarnaast alle bewijsstukken reeds beginnen verzamelen, hoe meer tijd je hebt, hoe beter.

Het betreft een aangifte speciaal die ik gevraagd heb (inkomsten 2015). In dit geval konden ze mij evengoed een gewone aangifte BNI (Aj 2016 - inkomsten 2015) opsturen.
Voor de periode verbleven in België (inkomsten 2015 in BE) heb ik reeds een aangifte speciaal personenbelasting rijksinwoners ontvangen.

Het gaat om het BNI van dit jaar 2015. Bij een aangifte speciaal is immers het inkomstenjaar = het aanslagjaar.

Daar ik toch in Duitsland verblijf, kunnen ze mij evengoed een aangifte BNI Aj. 2016 (inkomsten 2015, voor de periode van 6 maanden) sturen.

En wat dien ik dan te doen met de aangifte speciaal personenbelasting rijksinwoner 2015 die ik reeds heb ontvangen? weggooien???

polk

#27 , 16 dec 2015 22:34

De administratie zal uw situatie wel herzien en u een bericht van wijziging of aanslag van ambtswege opsturen als ze meent dat u voor een langere periode van 2015 in de personenbelasting belastbaar bent.

Waar zal u op 1/1/2016 gedomicilieerd zijn?

Julius777
Topic Starter

#28 , 16 dec 2015 22:38

De administratie zal uw situatie wel herzien en u een bericht van wijziging of aanslag van ambtswege opsturen als ze meent dat u voor een langere periode van 2015 in de personenbelasting belastbaar bent.

Waar zal u op 1/1/2016 gedomicilieerd zijn?
Duitsland. waarom?

polk

#29 , 17 dec 2015 09:40

Dus in principe zou u volgende aangiftes moeten doen voor inkomstenjaar 2015:

- periode 1: 01/01/2015 - 28/05/2015: aangifte personenbelasting (aj 2015 speciaal): deze hebt u ontvangen als ik het goed begrijp
- periode 2: 29/05/2015 - 12/11/2015: aangifte BNI (aj 2015 speciaal): deze wordt u geweigerd
- periode 3: 13/11/2015 - 16/12/2015: aangifte personenbelasting (aj 2015 speciaal nummer 2).
- periode 4: 17/12/2015 - 31/12/2015: aangifte BNI nummer 2 (aj 2016 verkort).

Ik kan begrijpen waarom de administratie moeilijk doet eerlijk gezegd, het lijkt er niet op dat uw verhuizen een duurzaam karakter hebben, maar goed...

Aangezien men u geen aangifte BNI wil bezorgen zal men volgens mij uw 'periode 2' herkwalificeren naar personenbelasting en u voor dus voor de periode 1 t.e.m. 3 belasten in de personenbelasting. Periode 1 is al aangegeven dus waarschijnlijk stuurt men u een nieuwe aangifte speciaal personenbelasting op voor periode 2 tot 3, en als u deze weigert in te dienen kan men u via een aanslag van ambtswege belasten. Tegen dit aanslagbiljet dient u dan in bezwaar te gaan. Voor periode 4 is het koffiedik kijken, maar volgens mij staan ze minder sterk om dat stuk te herkwalificeren, wat als u nu gewoon in Duitsland blijft wonen?

Jackrussell

#30 , 17 dec 2015 11:30

Heb je jezelf laten schrappen of ben je geschrapt?
zelf laten schrappen
Ik heb het ook aan de hand gehad. Ik moest toen uiteindelijk gaan bewijzen dat ik inderdaad niet in Belgié was. Bewijslast is in deze vaak omgekeerd. Ik zou zelf 'n dossier maken met documenten waaruit blijkt dat je niet in België was, zoals de schrappig, papieren vanuit Duitsland, maar ook bv. waterverbruik, elektriciteitsverbruik e.d,

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”