De fiscus moet bewijzen dat u uw woonplaats of zetel van fortuin in België hebt. Als u in de bevolkingsregisters ingeschreven bent is er een vermoeden dat u uw woonplaats in België hebt. Als dat niet het geval is vervalt dit vermoeden en ligt de volledige bewijslast bij de fiscus. U bent niet verplicht akkoord te gaan met het standpunt van de fiscus. Als een aanslag gevestigd wordt kan u bezwaar indienen, en daarna naar de fiscale rechtbank stappen.
De redenering van de fiscus dat men "minstens 24 maand in het buitenland moet verblijven": is dat een circulaire of een wet? Is die 24 maand (circulaire of niet) juridisch bindend of niet?
Kan de fiscus aanhalen dat de 183-regel van het dubbelbelastingverdrag zomaar niet meer geldt of van toepassing is?
Bovendien is de fiscus (zelfde controleur) in mijn geval dan toch zeer inconsistent:
- In 2013 heb ik 11 maanden in Duitsland gewoond: geen probleem
- In 2014 heb ik 8 maanden in Duitsland gewoond: geen probleem
- Voor 2015 zal ik 6 maanden in Duitsland hebben gewoond: opeens wel problemen...
Ik veronderstel dat dat laatste bezigheidstherapie is of louter een robbertje pesten van invaliden daar ik gehandicapt ben.
Ik denk eraan een klacht in te dienen bij het CGKR op de koop toe.
???