BTW op huur van opslaghal

Materiastudios
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

BTW op huur van opslaghal

#1 , 10 feb 2025 15:24

Sinds november huur ik een hal op een industrieterrein voor €5000 per maand (excl btw). Volgens Dewaele vastgoed moest er geen btw betaald worden, en de eerste 3 betalingen heb ik ook gewoon zonder BTW gedaan. Dit was voor de eigenaar ook goed.

Recent heb ik telefoon gekregen van de eigenaar met de boodschap dat ik toch btw moet beginnen betalen, en dan ook de btw van de voorbije maanden. Dit is ondertussen een behoorlijk bedrag dat ik niet zo maar kan betalen. Hieronder is een stukje uit het huurcontract m.b.t. de huurprijs.

Kunnen ze hier zomaar BTW beginnen vragen? Excuses indien dit een 'domme' vraag is, ik weet het gewoon oprecht niet.

Alvast bedankt!
E. Basishuurprijs
Basishuurprijs: 5000,00 euro per maand vooruitbetaalbaar de eerste van de maand, d.m.v. een bestendige bankopdracht, en tot nader bericht op rekening nr. BE97XXXXXX op naam van de eigenaar met vermelding van het adres van het onroerend goed.

Basisindex : gezondheidsindex van de maand voorafgaand aan de maand waarin deze overeenkomst ondertekend wordt.
Voor de maand oktober 2024 wordt er geen huur gevraagd. Vanaf 01/11/2024 wordt de huur zoals voorzien betaald.

G. Belastingen, lasten en provisies:
Indien de basishuurprijs zoals vermeld onder het punt E verhoogd moet worden met 21% BTW, zullen ook navolgende belastingen, lasten en provisies verhoogd worden met 21% BTW.
Onroerende voorheffing: ten laste van de huurder
Pro rata de gehuurde bebouwde oppervlakte (1.800 m2/5600 m2.) Dit bedrag is betaalbaar binnen de maand na voorlegging van het aanslagbiljet aan de huurder. Voor het eerste en het laatste jaar van de huurperiode zal de huurder de verschuldigde onroerende voorheffing pro rata temporis aan de verhuurder overmaken.

m-pox

#3 , 14 feb 2025 10:33

De verplichte toepassing van btw op opslagruimtes is beperkt tot gevallen waarin de diensten worden verstrekt aan huurders die de bergruimte niet gebruiken voor hun economische activiteit. Voor huurders die de opslagruimte wel gebruiken voor hun economische activiteit geldt in de regel een vrijstelling van btw tenzij de verhuurder en huurder samen kiezen om btw toe te passen via de gezamenlijke uitoefening van de optie zoals bepaald in artikel 44, §3, 2°, d) WBTW.

Als u de opslagruimte gebruikt voor economische activiteiten en als er geen expliciete overeenkomst is tussen u en de verhuurder om de huur met btw toe te passen dan kan de verhuurder niet eenzijdig beslissen om (met terugwerkende kracht) btw in rekening te brengen. Een dergelijke wijziging vereist wederzijdse instemming en een aanpassing van het huurcontract. Als u de opslagruimte niet gebruikt voor economische activiteiten dan moet u btw betalen.
Gecertificeerd accountant. Al mijn antwoorden zijn louter informatief zonder kennis van het specifieke dossier en zijn niet niet bedoeld als juridisch of fiscaal advies. Voor professioneel advies kan u een privébericht sturen.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”