Onkostennota blijft onbetaald

Nicolletto
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Onkostennota blijft onbetaald

#1 , 20 jun 2024 11:49

ik heb een boekje uitgebracht en deze aan verschillende boekenwinkels in consignatie gegeven - verkoopprijs €20 en bij verkoop betalen ze mij €14
ik ben geen BTW-plichtige meer maar mijn boekhouder raadde mij aan om onkostennota's te maken.
een boekhandel reageert niet op mijn onkostennota's (dat gaat echt over kleine bedragen van €140 en €70)
Ik heb hen in gebreke gesteld via mail maar dat moet aangetekend gebeuren zeker ? en dan naar het vredegerecht ?
Hoe kan ik dat afdwingen ?

LYNX XX

#2 , 20 jun 2024 12:08

Bent u zelfstandige in bijberoep ?

Als u goederen in consignatie geeft, en deze worden verkocht dan moet u een factuur of rekening maken ( met al of niet BTW ) aan de verkoper. € 14.00 per boek. De overige boekhoudkundige activiteiten zijn voor de boekenwinkel.

Snap niet waarom een onkosten nota uit te maken door de boekenwinkel ?
Indien u zelf kosten maakt, moeten die met bewijsstukken in uw boekhouding opgenomen worden.

Zou toch eerst eens bezinnen voor actie te ondernemen en te overleggen met die boekhouder.

Nicolletto
Topic Starter

#3 , 20 jun 2024 12:15

ik ben gepensioneerd en heb mijn zelfstandige activiteit stop gezet, vandaar dat ik geen facturen meer kan opmaken.

Reclame

LeenW

#4 , 20 jun 2024 12:31

Onkostennota is voor iets eenmalig, voor het uitbrengen van een boek gaat u m.i. toch terug zelfstandige moeten worden en factureren.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”