KI tweede verblijf personenbelasting - veel variabelen

boris_y
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

KI tweede verblijf personenbelasting - veel variabelen

#1 , 05 jun 2024 15:50

Ik heb enkele vragen over het invullen van het KI voor een tweede woning. De berekening die ik gemaakt heb op basis van alle informatie die ik kon vinden lijkt mij te kloppen maar ik had ze toch graag eens laten dubbelchecken aangezien het een redelijke grote impact heeft op het resultaat.

Eerst even een overzicht van de situatie. Er zijn namelijk nogal wat dingen veranderd in 2023:
In 2012 heb ik samen met mijn partner een huis gekocht.
In 2022 heeft ze een huis geërfd (toen nog niet getrouwd). Het huis heeft sindsdien leeg gestaan in afwachting van een sloop & heropbouw in 2024. Het is ook niet verhuurd geweest. Ik vermoed dat dit huis gewoon gezien wordt als 2e verblijf?
Op 1 januari 2023 was ze de enige eigenaar.
In oktober 2023 zijn we getrouwd met scheiding van goederen. Het huis werd via een huwelijkscontract wel opgenomen in de huwelijksgemeenschap. We zijn dus sindsdien beiden eigenaar.
Eind november 2023 hebben we ons 1e huis verkocht, waardoor het geërfde huis onze enige woning werd.

We hebben een gezamelijke aangifte aangezien we voor 2023 al wettelijk samenwonend waren. Hieronder mijn berekeningen:

Om te beginnen bereken ik het niet geïndexeerde KI per dag: niet geïndexeerde KI / 365.
De berekening voor mijn vrouw:
KI per dag * aantal dagen tussen januari en oktober —> voor trouw
+
(KI per dag * aantal dagen tussen oktober & eind november) / 2 —> tussen trouw en verkoop 1e woning

De berekening voor mezelf:
(KI per dag * aantal dagen tussen oktober & eind november) / 2 —> tussen trouw en verkoop 1e woning

Mijn 2 vragen:
Is dit de correcte manier om de in te vullen bedragen te bekomen?
Wordt deze woning effectief als een tweede verblijf aanzien, ook al loopt er een procedure om ze te laten slopen? De aanvraag voor de omgevingsvergunning is ingediend in augustus 2023

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Reclame