Vak 1106 belastingen - tweede verblijf?

TBI800
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vak 1106 belastingen - tweede verblijf?

#1 , 29 mei 2024 11:08

Goedemorgen,

Hopelijk kan iemand mij met het volgende helpen:

Wij hebben vorig jaar besloten om te verhuizen.

In juli 2023 hebben wij een bod uitgebracht op een huis, dewelke aanvaard werd. Na de aanvaarding van het bod hebben wij ons appartement te koop gezet.

Op 30 september 2023 hebben we de akte verleden, ons appartement stond toen nog steeds te koop. Hierdoor hadden wij dus op dat moment twee eigendommen, ook al hebben wij onmiddellijk alles verhuisd naar het huis.

Begin oktober 2023 hebben wij een bod binnengekregen op het appartement en deze ook aanvaard. De akte werd echter pas verleden in februari 2024.

Bij het invullen van mijn belastingsbrief staat er in de vereenvoudigde belastingsbrief bij vak 1106 een bedrag van €2000 ingevuld. Na opzoekwerk bleek dat dit enkel het geval is bij mensen met een tweede verblijf.

Aangezien wij niet meer in het appartement woonden sinds oktober 2023, en deze te koop stond + compromis getekend tot verkoop, denk ik toch niet dat dit als tweede verblijf gezien kan worden?

Vraag is nu of wij dit vakje mogen leeghalen of dat dit weldegelijk als tweede verblijf gezien kan worden...

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Mvg

wanton

#2 , 30 mei 2024 18:23

In 1106/2106 moet het KI vermeld worden van elke woning die men bezit en die niet als gezinswoning gebruikt wordt. Daar kan een OG als tweede verblijf bij zijn. aangifte is dus verplicht.
Wat u kan proberen : het KI herleiden tot het bedrag dat overeenkomt met het aantal dagen in 2023 tot de dag van de compromis. Vb 5 oktober = 278/365 van KI , verdeeld over de twee partners.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii

#3 , 31 mei 2024 12:09

Schrappen zou ik niet doen doch wel een bezwaarschrift indienen waarin je de verkoop opgeeft als argument. Voorts zoals hierboven reeds gesteld maximaal pro rata aangeven.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”