Student zelfstandige

KrisVA
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Student zelfstandige

#1 , 19 mei 2024 11:11

Goede middag.
Mijn zoon is sinds september vorig jaar student-zelfstandige al muzikant, producer, geluid- en lichtman,..
We hebben gekozen voor een eenmanszaak en vrijstelling BTW wegens kleine onderneming.

Er zijn een aantal inkomsten waarvoor dan vanzelfsprekend een factuur is opgemaakt en die in de boekhouding zijn ingeschreven.
We zitten ruim onder de limiet voor belastingen te betalen maar ik neem aan dat dit sowieso wel aangegeven moet worden in z'n belastingsbrief.
Alleen, waar op de brief moet dit komen, bij welke code?

Daarnaast nog een vraag. Mag hij de centen die binnenkomen uit z'n activiteit ook gewoon weer uitgeven of moet hij dit aan zichzelf uitkeren als een soort loon?

We hebben initieel geen boekhouder genomen daar het een enkelvoudige en eenvoudige boekhouding is maar op deze vragen vind ik geen antwoord.
Met dank.
Kristof

Thomas_A

#2 , 19 mei 2024 11:29

Hij moet naast het klassieke Deel 1, dat voor iedereen van toepassing is, ook Deel 2 van de belastingaangifte invullen.

Heeft u daar al in gezocht?

KrisVA
Topic Starter

#3 , 19 mei 2024 12:02

Ik was al bezig het aan het doormalen en ik vermoed dat ik het moet zoeken in XVII- winst uit nijverheids- handels- of landbouwondernemingen.
En bij gebrek aan beter zou ik dan denken (gokken):
1600-49 Inkomsten
1606-43 Kosten (indien geen forfait)
1617-32 Som inkomsten (dus hetzelfde als 1600-49)
En als we rubriek 1606-43 niet invullen neemt men automatisch de forfaitaire kosten denk ik dan.

Ik ben niet 100% zeker, maar ijkt me het enige dat het niet zeker niet kan zijn.
Maar ik ben ook nog niet volledig op het einde van deel 2

Reclame

KrisVA
Topic Starter

#4 , 19 mei 2024 12:09

Maar 1650-96en 1668-78 kan ook?
Nou man...lekker kluwen :-)

<<
In principe word je als zelfstandige cultuurwerker, voor zover je uitsluitend
je kunst beoefent, beschouwd als een beoefenaar van een vrij beroep en zijn
je inkomsten belastbaar als baten (code 1650-96/2650-66 van de belastingaangifte). De hoedanigheid van ‘cultuurwerker’ kan echter soms met die van
‘handelaar’ gepaard gaan. Als een cultuurwerker schilderijen van andere
cultuurwerkers verkoopt of een winkel heeft met schildersbenodigdheden, is hij
een handelaar. De inkomsten als handelaar zijn belastbaar als winst (code
1600-49/2600-19 van de belastingaangifte).
>>

Hij heeft zowel inkomsten van optredens (als pianist) als van producing en licht en geluidstechnicus of stage-helper.
Producing zou onder het scheppende en dus "vrij beroep" kunnen vallen maar optreden onder het uitvoerende en de rest onder het ondersteunende.
Ik ben er nog niet uit vrees ik, alle input zeker welkom.
Laatst gewijzigd door KrisVA op 19 mei 2024 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105

#5 , 19 mei 2024 12:22

Waarom ga je met al uw papieren niet naar een invuldag bij de belastingen? Zij vullen alles voor u in, en op de juiste plaats. Het is kostenloos.

KrisVA
Topic Starter

#6 , 19 mei 2024 12:26

Waarom ga je met al uw papieren niet naar een invuldag bij de belastingen? Zij vullen alles voor u in, en op de juiste plaats. Het is kostenloos.
Goed idee, ben zodanig gewoon m'n plan te trekken dat ik er nog niet aan had gedacht.

Ik lees wel dat dit tegenwoordig telefonisch gebeurt, maar da's dan nog zo makkelijk.
Ik wacht nog op een paar fiscale fiches van z'n studentenjob en maak een afspraak.

KrisVA
Topic Starter

#7 , 19 mei 2024 12:28

ah damn...
<<Hulp bij het invullen van de aangifte is niet bedoeld voor zelfstandigen >>

Thomas_A

#8 , 19 mei 2024 13:49

Ik heb geen ervaring met regelingen voor kunstenaars, maar anders is het inderdaad 1600 en 1606.

Vergeet ook zijn sociale bijdragen niet in te geven! Je krijgt daar een overzicht van via je sociaal secretariaat.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”