Hey,
Midden 2020 zijn mijn ex en ik feitelijk gescheiden, Dus vorig jaar hebben we nog een gezamelijke aangifte moeten invullen. Ik heb mijn aangifte eind juni 2021 op papier verstuurd. Wat mijn ex betreft, zij is de laatste 3 maanden van 2020 van job veranderd en is beginnen werken als (schijn) zelfstandige. Maar omdat ze enkel maar zelfstandig op papier is, heeft ze geen flauw benul van de do's and don'ts (en ik ook niet). Door een enorm laksheid en onwetendheid van haar kant heeft ze dan ook geen aangifte ingedient.
In maart dit jaar werden we er aan herrinerd dat ze bij de FOD financiën nog niets ontvangen hadden van haar en zouden we belast worden op de cijfers die ze wel hadden. Mijn ex verzekerde mij dat ze de nodige gegevens zou door sturen.
Nu eind mei hebben we ons aanslagbiljet gekregen van 2020. We zouden een mooie som geld terug krijgen, maar na controle van de gegevens merkte ik op dat die niet verschilde met de gegevens van in maart. Ik heb mijn ex hierover dan aangesproken en zij wist me te vertellen dat ze die gegevens nooit doorgestuurd heeft omdat ze niet stond ingeschreven en dus in het zwart aan het werk was.
Mijn voornaamste vraag is nu in hoeverre ben ik aansprakelijk voor de gegevens die zij niet heeft of kan doorgegeven, want het blijft natuurlijk een gezamelijke aangifte en op het einde van de rit wil ik niet voor alles opdraaien omdat zij de boete etc niet kan of wil betalen.
Liefst zou ik een aparte berekening willen vragen op basis van mijn papieren aangifte, maar ik weet niet of dit tot de mogelijkheden behoord. Ik zou het zwart werk ook amper kunnen bewijzen (als ik dat al zou moeten bewijzen).